MobileMac review: de 4K Sony X1000V is een action camera die het beste werkt op een zonnige dag

We kregen afgelopen jaar regelmatig de vraag waarom we naast de GoPro’s en de TomTom Bandit nog nooit een review over een Sony action camera hebben geschreven. Daar zit niets achter maar je moet wel iets hebben om te testen. Met hulp van SONY is dat gelukt en we hebben de Sony X1000V action camera de afgelopen weken getest. We tekenen hierbij wel graag aan dat Sony op 5 januari aanstaande op de CES, de consumenten electronica beurs in de Verenigde Staten een persconferentie gaat geven. We zien dan vermoedelijk al weer een opvolger van de Sony X1000V. Toch is het nog steeds aardig om in het action camera landschap van 2015 nog even terug te kunnen kijken naar de prestaties van alle camera’s en een top 4 te kunnen geven.
1
We laten je in deze review de plus en minpunten zien ten opzichte van de TomTom Bandit, GoPro Hero 4 en de GoPro Session. Het is dus niet een uitgebreide review die je van ons gewend bent maar vooral een vergelijking tussen de bovenstaande action camera’s. In deze test dus ook niet de beelden van een surfmeisje of jongetje op een surfboard bij prachtig weer want die beelden zijn altijd goed en die kan je ook maken met een action camera van €60 van de Aldi. In deze review laten we je zien wat je kan verwachten bij de wat minder goede weersomstandigheden en bij slechte (winterse) lichtsituaties.
x10000
De Sony X1000V is voorzien van een LCD-display aan de rechterkant van de camera. Daar kan je de belangrijkste functies instellen. De benamingen zijn vaak afgekort en het menu is een beetje verwarrend. Via de knopjes PREV en NEXT blader je door het menu van de camera. Met de opnameknop bovenop de camera bevestig je een selectie.
0
De camera is voorzien van een 8,8 megapixel Exmor R CMOS-sensor en een Bionz X beeldprocessor. Bijzonder is dat de X1000V camera 4K video kan opnemen met een framerate van 24, 25 of 30 frames per seconde. Actie momenten die je wil vertragen kan je het beste opnemen met de 1080p mode die beelden kan registreren met 120 beelden per seconde. Het kan nog sneller met 240 fps maar dan moet je genoegen nemen met een video resolutie van 720p.
1
De sony heeft met 4K een bitrate van 100 Mb/s en zou daardoor gedetailleerdere beelden kunnen registreren dan de concurrentie. Bij full HD gaat de bitrate naar beneden naar 50Mbp/s. De TomTom Bandit heeft bij die resolutie een bitrate van 70Mb/s, de GoPro HERO 4 Silver 45 Mb/s en de GoPro Session slechts 25Mb/s.
sony-x1000
De Sony X1000V heeft een 170° ZEISS Tessar wijdhoek-lens en is voorzien van een stereo microfoon met een goede onderdrukking van windruis. Aan de achterkant zit een klepje voor de microSD kaart en de accu. Deze kan je via een blauw lipje verwijderen. Met dit lipje moet je wel voorzichtig omgaan. Je schuift het naar rechts waardoor de accu uit de behuizing komt door middel van een veertje. De camera heeft ook een Micro-HDMI uitgang voor 4K en HD weergave. Via een Multi-/micro-USB aansluiting kan je de camera opladen of synchroniseren met een Mac of PC.
boven
Op de bovenkant van de Sony X1000V tref je de opnameknop aan plus een vergrendeling die ervoor moet zorgen dat je de opname niet per ongeluk kan stoppen. De camera is aan de bovenkant ook voorzien van een rood opnamelampje en er is een GPS aan boord zodat je kan zien waar het materiaal is opgenomen.
duik
De Sony X1000V is standaard spatwaterdicht en schokbestendig en kan met de bijgeleverde waterdichte behuizing tot een diepte van 10 meter onder water gebruikt worden. Met deze behuizing is de camera ook stofdicht. Het verwijderen van de behuizing gaat via een sluiting aan de onderkant waardoor de behuizing aan de voorkant open gaat. Er is ook een behuizing te koop die je X1000V tot 60 meter waterdicht maakt.
live-view
Met de optionele (RM-LVR2) Live View-afstandsbediening kan je de Sony X1000V ook op afstand (van je pols) bedienen. Opgenomen materiaal kan je snel even terugkijken en een opname is snel te starten of te stoppen. De Live-View Remote is waterdicht tot een diepte van 3 meter en geschikt om bijvoorbeeld mee te surfen. Je kan je iPhone ook gebruiken als live-view afstandsbediening en in real time meekijken met de beelden die je opneemt. Dit werkt via de gratis iOS app PlayMemories Mobile. Met deze applicatie kan je ook een video van maximaal 2 minuten maken met de hoogtepunten van de dag. Wat wel opvalt is dat de Wi-Fi LiveView functie veel energie vraagt van je  Sony X1000V camera en de accu gaat dus minder lang mee.
1
Aan de onderkant van de camera zit een standaard statief aansluiting zodat je hem meteen op een selfiestick of statief kan aansluiten. Onder een waterdicht klepje tref je ook een  plug-in-power (PIP) microfoon aansluiting aan. Het serienummer aan de onderkant hebben we wat aangepast nadat een van onze MacBook Airs ooit na een review ineens als gestolen was opgegeven aan de hand van het serienummer….
test
Om de Sony X1000V goed te vergelijken hebben we hem samen met 3 andere populaire action camera’s met gaffer tape op een Woganizer geplakt. Op die manier zijn alle testvideo’s die we hebben opgenomen uit dezelfde hoek opgenomen. Bij de test foto’s verschilt het opname moment soms omdat we de ontspanknop om de foto te nemen niet tegelijkertijd konden indrukken. Daardoor zit er zo’n 1 seconde tijdsverschil tussen de foto’s. Dat doet niets af aan het vergelijkingsmateriaal maar we willen het toch graag vermelden voor de pixel-fetisjisten.
accu
Wat ons tijdens de vergelijkingstest opviel is dat de opnametijd van standaard 1080p video met een framerate van zo’n 30 of 25 fps tussen de camera’s nogal verschilt. De GoPro HERO4 kwam qua batterijtijd het slechtste uit de test. Daarna volgde de Sony X1000V, GoPro Session en de TomTom Bandit met de beste tijd maar ook met de grootste accu.

• Sony X1000V  1240mAh accu: 110 minuten
  • GoPro HERO4 1160mAh accu: 90 minuten
  • GoPro Session 1000 mAh accu: 125 minuten
  • TomTom Bandit 1900mAh accu: 155 minuten

Bij 4K en 30 frames per seconde daalt de opnametijd van de Sony tot zo’n 45 minuten. Dat is vrij normaal voor zo’n hoge resolutie met zo’n hoge framerate.

Video

We snappen dat je schrikt als je de onderstaande beelden ziet maar zoals we al eerder schreven zijn ze onder extreem slechte lichtomstandigheden opgenomen. Mooi weer beelden zijn altijd prima en wat ons betreft geen representatief vergelijkingsmateriaal voor een review.
comp
Hierboven zie je 4 frames die met de Sony X1000V, TomTom Bandit, GoPro HERO4 en de GoPro Session op hetzelfde moment zijn genomen. We hebben een 1080p video vlak voor zonsondergang opgenomen bij bewolkt weer. Wat opvalt is dat dan de TomTom Bandit het beste uit de test komt gevolgd door de GoPro HERO4. De derde plaats is voor de SONY X1000V en de vierde voor de GoPro Session. Wat bij de SONY ook opvalt is dat het ruisniveau bij slechte lichtomstandigheden behoorlijk omhoog gaat.
test2
Qua scherpte doet de TomTom het erg goed onder slechte lichtomstandigheden gevolgd door de GoPro’s en daarna de Sony. We tekenen hierbij wel aan dat we deze test hebben gedaan onder extreem lastige omstandigheden voor een camera. Het daglicht was vrijwel weg. Als we in het donker testen is het ook gedaan met de TomTom en GoPro Session en dan komt de SONY na de GoPro HERO 4 weer beter uit de test.
sony-vs-TomTom
Hierboven de TomTom Bandit ter vergelijking met de SONY X1000V. Het beeld van de SONY is wat wollig en minder scherp dan de camera’s van de concurrentie. Onder goede lichtomstandgheden is dit nog nauwelijks waarneembaar.

Foto’s

Vrijwel alle action camera’s nemen bij voldoende licht goede foto’s. op het moment dat het licht inzakt kan je goed zien welke camera de beste foto’s kan nemen bij weinig licht. Alle foto’s in onze testen zijn uit de hand genomen met standaard instellingen. Als je de instellingen van een camera aanpast kan je dus nog veel betere resultaten krijgen. Omdat de meeste gebruikers niet diep in menu’s duiken hebben we dat in deze review ook niet gedaan. De foto’s zijn genomen met de standaard instellingen en niet getweakt of aangepast.
test2
Met foto’s nemen s’avonds in het donker heeft de SONY wat moeite. Vaak wollige beelden en een ministeck effect. De GoPro HERO4 scoort als beste met op de tweede plaats de TomTom Bandit, de SONY op de derde plaats en de GoPro Session is te veel te donker.
detail
Als we iets inzoomen op de foto’s zien we dat de SONY een foto maakt die bijna op een waterverf afbeelding lijkt. Dit is vermoedelijk gedaan om de ruis te onderdrukken maar echt mooi vinden we het niet. De TomTom is een stuk gedetailleerder maar de GoPro HERO4 doet het nog iets beter met minder ruis en nog meer doortekening.
sky
Bij SONY is de kleurverzadiging ook wat aan de magere kant. Dat ligt deels ook aan het aantal beschikbare megapixels. Bij SONY stop dat bij 8.8 megapixels, vrijwel vergelijkbaar met de GoPro Session, maar daar blijft het beeld geheel donker.
sttgp
Van links naar rechts de SONY, TomTom en de GoPro HERO4. De GoPro heeft het minste ruis en de meeste doortekening. Bij SONY moeten we denken aan waterverf en bij TomTom zit er veel ruis in de foto.
1
De SONY X1000V heeft een 8,8 megapixel camera aan boord en weet onder redelijke lichtomstandigheden al prima foto’s te produceren. Hierboven zie je de vergelijking tussen de TomTom Bandit en de Sony.
foto2
De bovenstaande foto’s zijn genomen op een volledig bewolkte dag omdat foto’s op een zonnige dag met alle action camera’s er vrijwel hetzelfde uitzien. De GoPro’s laten we verder weg uit de test omdat SONY de kwaliteit van de HERO4 niet kan overtreffen en omdat de GoPro Session te slecht is om verder te vergelijken in deze test. De TomTom Bandit en de SONY liggen qua kwaliteit in elkaars verlengde. Onder slechte lichtomstandigheden wint de Bandit het maar de foto en videokwaliteit van de SONY is bij mooi weer zeer goed en superscherp maar de kleuren van de TomTom Bandit zijn net iets beter.

Beeldkwaliteit

Feit is dat de SONY wel wat licht nodig heeft om mooie beelden te kunnen produceren. Als er weinig licht is zie je al vrij snel ruis in beeld verschijnen. Daar heeft de SONY bij de registratie van video ook meer last van dan bij het maken van een foto.
2
De kleurverzadiging is vaak ook wat aan de overdreven kant maar dan hebben we alle pijnpunten van het beeld van de camera wel gehad. Als je video opneemt op 4K resolutie en XAVC S formaat (100 Mb/s) is het handig om een snel microSDXC geheugenkaartje met een UHS-I U3 norm te gebruiken. Een klasse 10 Micro SD kaartje kan de hoge resolutie video van de SONY X1000V niet verwerken zodat de camera crashed.
opn

SteadyShot

De X1000V is voorzien van een SteadyShot functie maar dat werkt niet met framerates die hoger zijn dan 60fps en ook niet met 4K video. Voor de stabilisatie maakt de camera gebruik van de sensor en er is geen co-processor aan boord die dit allemaal in realtime kan corrigeren.

We hebben de TomTom Bandit en de SONY X1000V in vrijwel alle omstandigheden met elkaar vergeleken en qua kleurverzadiging wint de Bandit het. De SONY is scherper maar als objecten dichtbij de camera komen zien we onscherpte en en zelfs blokjes. Bij een stralende zonnige dag heb je hier overigens nauwelijks last van. Qua fotokwaliteit is de SONY bij mooi weer perfect. Tijdens onze test was het vaak bewolkt en na zonsondergang is de SONY niet zo best. De videokwaliteit is erg goed maar de fotokwaliteit is een beetje mager en er is geen nacht mode en timelapse functie om foto’s te nemen.

Overdracht bestanden

De SONY X1000V kan prima video en fotobestanden overzetten naar een smartphone zoals de iPhone. We hebben het een aantal weken getest en het werkt prima via een WiFi verbinding. De camera zet zelf een WiFi hotspotje op waarmee je via een wachtwoord en de gratis app bestanden kan overzetten.
8

Behuizing

1
De waterdichte behuizing beschermt je camera tot een diepte van 10 meter. Het openen van de cases is even wennen maar als je dit een aantal malen gedaan hebt werkt het prima. Ook de bedieningsknoppen aan de zij- en bovenkant werken goed met de waterdichte case.
3
De case van SONY is specifiek ontworpen om onderwater te gebruiken. De camera is namelijk zelf al spatwaterdicht en het is dus vrij zinloos om dan in (mot)regen ook nog een case te gebruiken.
4
De knoppen in de waterdichte behuizing werken prima in de sneeuw en zijn met handschoenen aan nog bereikbaar. Het opnameknopje van de TomTom camera is net iets lastiger te bedienen.

Gebruiksgemak

Sony heeft met een opnameknop die je kan vergrendelen een troef in handen. Bij GoPro hebben we soms last van een start/stop opname moment. Dat wil zeggen dat je denkt dat de camera in opname staat maar in werkelijkheid heb je de opname gestart en meteen gestopt. De TomTom opnameknop zit op de achterkant en werkt voor video prima maar bij foto’s krijg je al snel bewegingsonscherpte. Dit kan je weer oplossen door een timelapse functie te gebruiken.
2
Onze top 4…

Het is altijd lastig om een top 4 te kiezen maar als we eerlijk kijken naar de prestaties en het gebruiksgemak van de camera’s komen we tot de volgende top 4:

1. GoPro HERO 4 Silver/Black
  2. TomTom Bandit
  3. Sony X1000V
  4. GoPro Session

De videokwaliteit van de SONY X1000V is goed en de prestaties zijn vergelijkbaar met die van de GoPro HERO 4 Silver/Black of de TomTom Bandit. De kwaliteit van de foto’s is niet wat we gewend zijn en hebben we hierboven al besproken. 8.8 megapixels is niet meer van deze tijd en de breedbeeld foto’s die de camera neemt ook niet.
handmatig
De menu functies van de Sony X1000V zijn onoverzichtelijk en komen het gebruiksgemak niet ten goede. De SONY X1000V is als je de standaard instellingen gebruikt geen GoPro killer maar als je een beetje in de handmatige instellingen duikt kom je aardig in de buurt.
6
Prijs

De verkoopprijs van de SONY X1000V was tijdens de introductie € 450,00 maar op dit moment kwamen we hem al tegen voor € 349,00. Dat is meestal ook een indicatie dat er weer iets nieuws aankomt. We zijn benieuwd naar de persconferentie van SONY op 5 januari aanstaande. Meer informatie over de X1000V kan je hier vinden.
5