Levertijden van websites….. onze ervaring met Athleteshop.nl

Wij dachten dat Tros Radar en de Consumentenbond malafide websites wel zouden aanpakken maar dat blijkt helaas niet zo te zijn. Vorig jaar bestelden we al eens wat bij Athleteshop.nl en toen viel ons ook al op dat de getoonde levertijd op de website niet juist was. Wij gingen uit van een incident maar inmiddels blijkt het dat we ook niet de enige zijn die problemen heeft met zijn bestellingen bij Athleteshop. Veel gehoorde klacht is dat de getoonde levertijd niet gehaald kan worden en dat orders meerdere malen maanden vertraagd zijn.

Erger is dat Athleteshop.nl met teksten als bestel nu zaterdag in huis de indruk wekt dat spullen op voorraad zijn terwijl dat helemaal niet zo is. Daar hebben wij een hekel aan en vandaar dit artikel. In ons voorbeeld gaat het niet om een exotisch artikel maar gewoon om een GoPro hoesje wat op elke straathoek of website direct verkrijgbaar is.

Op 8 oktober bestelden we een GoPro Casey die binnen 4 dagen geleverd zou worden. We zijn nu ruim twee maanden verder en hebben nog steeds niets ontvangen. We kregen tot half november wel regelmatig keurig geautomatiseerde updates via email dat onze bestelling vertraging had opgelopen. Eind november hebben we nog een email verzonden met de vraag wanneer we onze bestelling zouden ontvangen en kregen we te horen dat de verwachte levertijd 5-10 werkdagen zou zijn. Daarna hebben we nooit meer iets gehoord of ontvangen en dan raak je zo vreselijk geïrriteerd dat je helaas dit soort stukjes gaat schrijven.

Opvallend is ook dat we op 28 november nog de bovenstaande schermafbeelding maakten. Daar staat bestel nu zaterdag in huis. Zo’n zelfde melding zagen we ook op 2 december op de website staan van Athleteshop: Bestel voor 11:00 uur dinsdag (6 december) in huis. Dat vinden we misleidend.

Inmiddels staat de verwachte levertijd volgens de website op 03-01-2017. Van Athleteshop.nl hebben we nu al 3 weken niets meer vernomen. Bij andere bedrijven (minstens 20) zoals de MediaMarkt, Bol.com, KameraExpress, Conrad of Bever is de GoPro Casey al weken direct verkrijgbaar dus wij snappen niet zo goed wat er aan de hand is. Wat we wel snappen is dat Athleteshop.nl rond Sinterklaas ineens de indruk wekt dat spullen leverbaar zijn die ze niet leveren. Dat is op zijn minst vreemd te noemen. Zijn ze aan het cashen en vluchten ze na de kerst (sorry… decembermaand) naar de Bahama’s? Je gaat als consument de gekste dingen denken als je niets meer verneemt over je bestelling.

Voor de goede orde melden we ook nog even dat we tijdens een rondgang op sociale media de afgelopen tijd al gauw tientallen vergelijkbare klachten tegen kwamen. Volgens ons kan je consumenten niet meer dan 2 maanden op spullen laten wachten die bij andere websites gewoon direct leverbaar zijn. Mocht je, je afvragen waarom we überhaupt bij Athleteshop.nl iets besteld hebben dan is het antwoord heel simpel. De website stond als een van de eersten vermeld bij de Google Shopping-resultaten en het door ons bestelde artikel was destijds ook nog eens in de uitverkoop. Dat gaf voor ons de doorslag. Het ging ongeveer zo: wow! GoPro Casey in de aanbieding, klik, oh cool! Zaterdag in huis, koop, huh? In gewoon Nederlands: Athleteshop.nl en Google wisten ons snel te verleiden tot aankoop met een aanbieding. Zie eerste schermafbeelding aan het begin van dit artikel.

Op Athleteshop.nl staat ook dat het volgens BESLIST.nl een topwinkel is en dat het bedrijf voldoet aan het Qshops keurmerk. Daarmee committeert Athleteshop.nl zich aan een gedragscode en moet het volgens de EU wet- en regelgeving handelen. Wij constateren dat het bedrijf daar lak aan heeft. Volgens de Nederlandse wet hadden wij ons bestelde artikel binnen 30 dagen moeten ontvangen. Volgens de wet is het ook niet toegestaan om een onjuiste voorraad op je website te zetten. De tekst “bestel voor 11:00 uur zaterdag in huis plus het lage SALE bedrag van €38,45 is misleidend omdat je daardoor snel een aankoop doet die je anders niet had gedaan. Daarmee gebruikt Athleteshop.nl handelspraktijken die bij wet niet zijn toegestaan.

De slimme verkoop teksten zien we al meer dan een jaar op de door ons genomineerde website staan dus je kan niet spreken van een incident. meer dan 10 weken wachten op een bestelling en na 7 weken helemaal niets meer van je laten horen is gewoon niet netjes. Dat vinden we misleidend. Daar creëer je als webwinkel dit soort berichten mee. Wij hebben een platform om dit te delen maar consumenten moeten het doen via Twitter of email met standaard reacties als:

 “je bestelling is helaas vertraagd. Onze oprechte excuses daarvoor! We verwachten je order op ….. te leveren”

Wij nemen daar geen genoegen meer mee en verwachten dan ook dat Athleteshop.nl consumenten niet meer gaat belazeren met teksten als bestel nu en ontvang je bestelling zaterdag in huis. Gewoon omdat dat lariekoek. Daarnaast schaadt Athleteshop.nl wat ons betreft ook het vertrouwen van andere goedwillende (kleine) webshops. Consumenten zoals wij worden argwanend van dit soort acties en zullen hierdoor sneller bij grotere gerenommeerde web winkel reuzen zoals CoolBlue gaan bestellen. Dat verstoord de markt en komt de diversiteit qua aanbod niet ten goede. Een bestelling van Athleteshop.nl  staat gelijk aan een aankoop via Marktplaats. Daar is het ook altijd afwachten of je een aankoop wel krijgt.

Voor de goede orde, we vinden het echt oprecht vervelend om zo’n lullig stukje te schrijven over het snelst groeiende e-commercebedrijf uit 2015 en hebben de handelwijze van Athleteshop.nl dan ook niet gemeld bij Consuwijzer of de Reclame Code Commissie omdat deze instanties er dan ook meteen een zaak van kunnen maken via de Autoriteit Consument en Markt.

Als we nog iets vernemen of ineens toch onze bestelling ontvangen van Athleteshop.nl dan updaten we dit artikel natuurlijk meteen.

16-12-2016 update van Athleteshop.nl:

Onze leverancier waarbij we het desbetreffende product inkopen heeft het product niet goed voorradig (net als wij, het is namelijk voor ons geen goedlopend en dus geen voorraadhoudend product – we hebben een assortiment van ruim 100.000 producten). De levertijden die wij communiceren van niet voorradige producten zijn exact dezelfde levertijden die wij doorkrijgen. Dus hier is geen sprake van misleidendheid, maar van levertijden die wij verwachten en er ook alles aan doen te behalen. Minimaal 98% van de leveringen verloopt ook volgens verwachting, maar van de circa 1500 verzendingen op een dag worden ook zeker fouten gemaakt. De automatische vertragingsmails zijn dus ook daadwerkelijke verwachtingen die naar ons worden geschept. Andere partijen die het wel snel zouden kunnen leveren hebben het op voorraad gehad of stonden mogelijk vooraan in de wachtrij wanneer leverancier wat binnen kreeg. Desondanks hadden wij natuurlijk persoonlijk contact met u op moeten nemen en is deze bestelling bedroevend slecht verlopen. Toch hoop ik hiermee enigszins de situatie te hebben uitgelegd.

Er staan vervelend genoeg ook onjuiste zaken in het artikel. Ondanks dat wij het verhaal volledig kunnen begrijpen zijn misleidendheid en dat wij communiceren producten op voorraad te hebben die er niet zijn onjuist (wij communiceren namelijk verwachte leverdagen of data ipv op voorraad). Dit is geen objectieve journalistiek en neigt naar smaad. Alle zaken die wel kloppen bent u natuurlijk vrij in om te schrijven. Ik wil u daarnaast wel wijzen dat bij alle webshops negatieve reviews te vinden zijn, ook bij de beschreven giganten. Helaas worden overal fouten gemaakt.

Update van MobileMac: ons artikel is volledig objectief en de betichting dat ons artikel naar smaad neigt is eenvoudig te weerleggen met een de onderstaande afbeelding van 3 maanden geleden….

Update: We hadden Athleteshop.nl in eerste instantie in dit artikel genomineerd als meest onbetrouwbare en misleidende website van het jaar. Naar aanleiding van hun reacties om het ontstane probleem op te lossen hebben we dit bericht wat genuanceerd. Het is per slot van rekening bijna kerstmis…. 

Update 25-01-2017: we hebben onze bestelling nog steeds niet ontvangen. Op 18 januari vroegen we via Twitter of ze onze bestelling ooit nog gaan leveren maar er kwam geen reactie. Ondertussen zagen we nog steeds bestel nu dinsdag in huis bij het door ons bestelde artikel. Deze week verscheen er na maanden eindelijk een tekst op de website van Athleteshop.nl dat het door ons bestelde artikel tijdelijk is uitverkocht. Als we het ooit nog ontvangen dan updaten we deze pagina, tot die tijd kunnen we niemand aanraden om iets te kopen bij Athleteshop die naar aanleiding van ons artikel nog zou reageren per email maar we hebben zoals verwacht nooit meer iets gehoord.

Update 09-02-2017: na 4 maanden wachten heeft Athleteshop.nl het aankoopbedrag terug gestort.