Consumentenbond hoopt nog steeds op aanpassing garantie van Apple-producten

De Consumentenbond heeft van Apple een toezegging gehad dat Apple de garantie van Apple producten gaat verbeteren. Wat die toezegging inhoudelijk behelst weet de Consumentenbond helaas niet te melden. Apple gaat iets aanpassen met betrekking tot het AppleCare Protection Plan en de informatie die Apple op papier meelevert met Apple-producten.

Bart Combée, directeur Consumentenbond:

‘Op zichzelf is het positief dat Apple de noodzaak inziet de voorwaarden aan te passen, maar omdat ze dat geheel eenzijdig doen, is het nog maar de vraag of de nieuwe voorwaarden de verhouding tussen de garantie van Apple en de Nederlandse wet correct weergeven.’

Apple ging niet in op een verzoek van de Consumentenbond om een gesprek over de nieuwe garantievoorwaarden. Apple erkent de wettelijke rechten van Nederlandse consumenten niet op papier en daardoor moeten consumenten nu vaak reparatiekosten betalen terwijl ze eigenlijk gewoon recht hebben op garantie. Daarbij verkoopt Apple het zogenaamde Apple Care, een aanvullende garantie voor Apple hardware waar je als consument al recht op hebt.

garantie

Inmiddels geeft Dixons in Nederland standaard 3 jaar garantie op Apple hardware. Als je Apple hardware koopt via Apple of via Apple Premium Resellers krijg je standaard 1 jaar garantie. Als je meer garantie wil moet je Apple Care kopen. Bij Dixons krijg je dat min of meer gratis.