Alleen Dixons geeft in Nederland 3 jaar 100% volledige garantie op Apple producten

Vorige week werden we er via Twitter op gewezen dat de garantie van MyCom niet 3 jaar is maar 2 jaar. Volgens de tweet die we hebben ontvangen moet je als consument bij MyCom in het derde jaar 67% meebetalen aan de reparatiekosten. We hebben daarop ons eerdere artikel over de garantieperiode van MyCom aangepast en ook een email verzonden naar Dixons, (onderdeel van MyCom) die vrijwel gelijktijdig via advertenties liet weten dat de keten maar liefst 3 jaar garantie geeft op Apple producten:

Dixons geeft vanaf 1 mei 2012 maar liefst 3 jaar garantie op alle Apple producten: iMac’s, MacBooks, iPad’s, iPod’s en randapparatuur, m.u.v.(ingebouwde) accu’s/batterijen, stroomadapters en andere bijgeleverde accessoires.

Omdat Dixons ook onderdeel is van MyCom met de 67% regeling in het derde jaar vroegen we ons af of dat wel klopt en vandaag hebben we per email de volgende reactie ontvangen van Dixons:

De garantie op apple producten bedraagt 3 jaar. Dit houdt in dat uw 100% garantie hebt. De 67% berekening geldt niet voor Apple producten.

Daarmee is Dixons het enige bedrijf in Nederland wat 3 jaar garantie geeft op Apple hardware. Apple, de Premium Resellers en bijvoorbeeld de Media Markt geven maar 1 jaar garantie en verwijzen je na deze periode vervolgens door naar een document waaruit blijkt dat Apple eenjarige beperkte garantie geeft maar dat ze het Nederlandse consumentenrecht wel erkennen. Dat komt er in gewoon Nederlands op neer dat je na één jaar moet gaan bedelen om garantie. Na de periode van 1 jaar verwijzen Premium Resellers  je door naar Apple waar je krijgt te horen dat je dan maar AppleCare had moeten kopen.

Bas Groep, het moederbedrijf van MyCom heeft vorig jaar Dixons en Dynabyte overgenomen waardoor we er vanuit gaan dat daar ook dezelfde garantievoorwaarden gelden maar bij twijfel kan je dus het beste je Apple hardware bij Dixons kopen.