De opkomst en de val van de iPod

Op 23 oktober 2001 introduceerde Steve Jobs de iPod. Een apparaat van $400 waarmee je 1000 liedjes in je broekzak kon meenemen. Sinds de introductie in 2001 heeft ook de iPod een revolutie meegemaakt van een monochroom display naar een groter scherm, met kleur, touchscreen, foto en video opname mogelijkheid, toegang tot het internet en als game device.

De iPod is zonder meer een van de belangrijkste producten uit de geschiedenis van Apple. Het is het meest bekende consumenten product van Apple geworden de afgelopen 9 jaar en er zijn er honderden miljoenen van verkocht. Inmiddels kent iedereen Apple mede dankzij de iPod:

“Kijk mama die mensen van de iPod maken nu ook computers”

De iPod is ook de financiële redding van Apple geweest en de investeringen die zijn gedaan voor de iPhone en de iPod zijn deels aan de iPod te danken. Hieronder de introductie van de iPod door Steve Jobs in 2001, een memorabel moment.

Bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers eerder deze week bleek al dat de verkoop van de iPod aan het dalen is. Ten opzichte van de kwartaalcijfers van vorig jaar daalde de verkoop 11%. Apple verkocht het afgelopen kwartaal zo’n 9,05 miljoen iPods.

De iPod bestaat vandaag 9 jaar en er zijn er 278,545,000 van verkocht. Opvallend is dat de iPod verkoop jaarlijks enorm toeneemt rond de kerst. Een toename van de verkoop was ook te zien bij de introductie van:

  • Q1 2004: iTunes for Windows
  • Q4 2004: iPod mini, clickwheel, in meerdere landen te koop
  • Q2 2005: iPod shuffle
  • Q1 2006: iPod nano
  • Q1 2007: nieuwe iPod lijn
  • Q1 2008: iPod touch

In 2006 was de iPod bijna de belangrijkste bron van inkomsten, groter dan de verkoop van Macs. De iPod verkoop is inmiddels ingehaald door de verkoop van de iPhone, de iPad en de Mac. Als inkomstenbron voor Apple scoort de iPod minder dan 10%.

Ter vergelijking een grafiek van de verkoop van de iPhone en de iPod touch.

Bron: Businessinsider en Apple 2.0