Vanaf 2016 kan je een iPhone of MacBook ook opladen in de 2e klas van de trein maar is dat dan nog nodig?

De NS heeft gisteren een contract getekend met de Zwitserse treinenbouwer Stadler voor de levering van in totaal 58 nieuwe Sprinters die vanaf 2016 al in Nederland moeten rijden. De sprinters gebruiken minder stroom, toegankelijk voor rolstoelgebruikers en zijn zelfs voorzien van een toilet. Dat verwacht je niet als reiziger in het jaar 2016. Als klap op de vuurpijl gaat de NS de forensentreinen ook nog voorzien van stopcontacten met USB aansluiting in de 1e en 2e klas.

In eersteklascoupés zitten op dit moment al stopcontacten zodat reizigers hun laptop of smartphone kunnen opladen. Mede dankzij GroenLinks-Kamerlid Van Tongeren kunnen 2e klas reizigers vanaf 2016 nu ook hun smartphones opladen. De vraag is alleen of dat tegen die tijd nog wel nodig is. Een accu in een gemiddeld MacBook gaat nu al 10 uur mee en we kunnen je nu al verzekeren dat de accu in je iPhone in 2016 met gemak de volgende dag haalt.

Naast de nieuwe Sprinters had de NS in 2014 al een contract getekend voor 118 nieuwe Sprinters bij treinenbouwer CAF (SNG). Deze rijden vanaf 2108 in Nederland en zijn vergelijkbaar met de Sprinters van de Zwitserse treinenbouwer Stadler. Drie jaar later volgen dan nog nieuwe Intercity’s op het spoor. Die aanbesteding loopt nu.
ns2