The New York Times verkoopt 3% meer kranten als er een bericht over Apple in staat

Apple krijgt in de Amerikaanse media meer aandacht dan vergelijkbare ondernemingen zoals Google. Dat blijkt uit een studie van het Pew Research Center. Uit het onderzoek wat is uitgevoerd in de periode van 1 juni 2009 t/m 30 juni 2010 blijkt dat meer dan 40% van de berichten over Apple positief zijn en dat de producten innoverend en van goede kwaliteit zijn.

Het Pew Research Center heeft 437 technologie berichten onderzocht die te lezen, te horen of te zien waren in respectievelijk gedrukte media (websites),  radio of op televisie. 15,1% van de berichten gingen over Apple (iPod, iPad, iPhone, Macintosh-computers, 11,4% over Google, 7,1% over Twitter, 4,8% over Facebook en 3% over Microsoft. In de gemeten periode nam Apple slechts 1,6% van het totale nieuwsaanbod in beslag.

Afgezien van het feit dat Apple het grootste technologie bedrijf is op de beurs lezen mensen graag berichten over Apple en zitten er waarschijnlijk veel journalisten in de Bay Area. Volgens een medewerker van de New York Times worden er 3% meer kranten verkocht als er een bericht over Apple in de krant staat:

“I can give you the exact statistics. When we run a strong story on Apple, we sell three percent more papers. So we run stories on Apple. That’s the bottom line.”

Bron: Journalism.org