Telecomproviders gaan aankoop iPhone met korting boven €250 weer melden bij het Bureau Kredietregistratie

In 2010 besloten T-Mobile, Vodafone en KPN om de aankoop van een iPhone met korting niet meer te melden bij het Bureau Krediet Registratie. Er was gebleken dat mensen die een i of smartphone met een fikse korting kopen gedurende de looptijd van hun contract vaak in de problemen kwamen met de aanvraag voor bijvoorbeeld een hypotheek. Veel mensen waren niet op de hoogte dat je bij het afsluiten van een telecomcontract met een toestel met korting ook een BKR registratie kreeg.

Sinds 2010 geven providers betalingsachterstanden niet meer door aan het BKR maar meten ze zelf de kredietwaardigheid van nieuwe klanten via een eigen systeem. De Hoge Raad bepaalde vorig jaar dat het afsluiten van een abonnement met een smartphone zoals de iPhone met korting een lening is waarop de Wet op het financieel toezicht van toepassing is. Het advies was om voor bedragen boven de €250 een inkomenstoets te houden.

Gratis is in veel gevallen dus niet gratis omdat je een toestel koopt op afbetaling. De afbetaling moet je zien als een lening en daarvoor gelden de regels voor kredietverschaffing, vindt ook minister Dijsselbloem van Financiën. Daarbij is de afgelopen tijd gebleken dat steeds meer mensen niet aan hun betaalverplichting kunnen voldoen.

Dijsselbloem neemt het advies van de Hoge Raad over en stelt dat consumenten een kredietwaarschuwing moeten krijgen bij aankoop van een toestel met korting. Daarbij moet de korting die je krijgt boven de €250weer worden gemeld bij het Bureau Kredietregistratie.
gratis iPhone, BKR