T-Mobile loopt reputatie schade op van enkele tonnen door @youpvanthek

Vorige week twitterde Youp van ’t Hek over zijn ervaringen met T-Mobile. Met zijn 43.000 volgers op Twitter een aardig platform om het “Sovjetsysteem” van T-Mobile in de schijnwerpers te zetten. De tweets van Youp van ’t Hek zijn veelvuldig geretweet en de “twitter fittie” tussen van ‘t Hek en T-Mobile krijgt de status van potentiële Buckler-affaire.

Buzzcapture heeft de buzzvolumes en het sentiment ten opzichte van T-Mobile gemeten en vergeleken met de gegevens uit voorgaande weken. Hieruit blijkt dat er in week 42 meer negatieve uitingen gevonden worden over T-Mobile dan in de voorgaande weken. Het negatieve sentiment rond T-Mobile nam in week 42 toe met liefst 19 procentpunt méér negatieve uitingen dan gemiddeld over 2010. Alex van Leeuwen van Buzzcapture:

‘Het is altijd lastig om dit in bedragen uit te drukken maar als je kijkt naar het bereik van Youp van ‘t Hek op Twitter, het aantal reacties, en het negatieve sentiment rond T-Mobile, dan loopt de reputatieschade in de tonnen. Als wij ons beperken tot sociale media komen we op een bedrag tussen de 100.000 en 150.000 euro reputatieschade. Gezien het feit dat dit nieuws ook is opgepikt door nieuwssites en Radio 538 lijkt me de reputatieschade een stuk hoger dan dat.’

80 procent van de uitingen over T-Mobile zijn terug te vinden op Twitter. De berichten van Youp van ’t Hek hebben een zichtbare piek veroorzaakt in het buzzvolume over T-Mobile. Van 15 oktober 2010 tot 21 oktober 2010 zijn er 2.391 berichten gevonden over T-Mobile. De berichten van van ‘t Hek en de retweets zorgen voor een stijging van meer dan 300% ten opzichte van het gemiddelde aantal uitingen per dag. In 821 tweets wordt Youp van ’t Hek genoemd.

Afgelopen zaterdag verscheen de column van Youp in de NRC en volgens Buzzcapture loopt de reputatieschade nu in de tonnen:

“Als wij ons beperken tot sociale media komen we op een bedrag tussen de 200.000 en 300.000 euro reputatieschade. Gezien het feit dat dit nieuws ook is opgepikt door nieuwssites en Radio 538 en hij aandacht aan de kwestie heeft besteed in zijn column in NRC Handelsblad, lijkt me dat de totale  reputatieschade nog een stuk hoger uitvalt  dan dat bedrag.”

De klachten van Youp van ’t Hek gingen voornamelijk over zijn slechte ervaringen met de klantenservice van T-Mobile en we zijn benieuwd naar zijn Bucklerconference over T-Mobile:

“@tmobile_webcare schijnt te kunnen helpen. Geestig zoveel reacties. Nieuwe Bucklerconference hangt in de lucht! Zin in!”

Bron: Marketingtribune.nl