T-Mobile is begonnen met het verwijderen van de simlock van de iPhone 4

Op de website van T-Mobile staat dat alle iPhone toestellen die door T-Mobile zijn geleverd sinds 12 januari via het netwerk gereed gemaakt zijn voor het verwijderen van de simlock? Gisteren ontdekten we dat je ineens eenvoudig je iPhone 4 simlockvrij kan maken zonder tussenkomst van T-Mobile en dat het ook nog eens gratis is. Of het ook werkt met oudere iPhones die voorzien zijn van een T-Mobile simlock of iPhones die gekocht zijn voor 12 januari 2011 is op dit moment onduidelijk.

Voorheen betaalde je daarvoor het volgende:

  • 0-3 maanden na aankoop €120
  • 3-6 maanden na aankoop €90
  • 6-9 maanden na aankoop €70
  • 9-12 maanden na aankoop €50

Na 12 maanden is de unlock gratis voor eerste eigenaar van de iPhone maar als je de iPhone tweedehands hebt gekocht betaal je voor de unlock €120 via een pre-paid simkaart. Veel mensen weten dat niet en wij hebben vorig jaar via de OPTA daar nog over geklaagd. Naar aanleiding van onze vraag is ConsuWijzer consumenten gaan waarschuwen voor de aankoop van een een tweedehands mobieltje of iPhone met een T-Mobile simlock.

Zoals we toen al schreven was dat de eerste stap want het blijft vreemd dat als je een tweedehands Android smartphone koopt van een jaar oud met een Vodafone simlock die eenvoudig via één e-mail bericht met de provider gratis kan laten verwijderen en dat je voor een tweedehands iPhone met een T-Mobile simlock €120 moet betalen ongeacht de leeftijd van het toestel. Vodafone verkoopt overigens de iPhone 4 in Nederland zonder simlock en zoals we vorig jaar al schreven zou het prettig zijn als alle telecomproviders dat gaan doen, dat scheelt een hoop onnodig gedoe voor consumenten.

Het lijkt er dus op dat T-Mobile is begonnen met het verwijderen van de simlock van de iPhone 4 maar of dat ook met oudere iPhones werkt is op dit moment nog onduidelijk. Wij hebben T-Mobile gemaild met de vraag of alle iPhones nu simlockvrij te maken zijn en of dat ook gedaan kan worden door mensen die geen contract hebben met T-Mobile. We zijn zeer benieuwd…..

Als je de simlock van je iPhone 4 niet kan verwijderen via de deze instructies dan is je iPhone 4 waarschijnlijk al simlockvrij. Dit kan je eenvoudig controleren door een simkaart van een andere provider in je iPhone te plaatsen. Als je toestel niet simlockvrij is moet je contact opnemen met de klantenservice via: 06 2400 1200. Bereikbaar op werkdagen van 0800-20:00 uur en op zaterdag van 09:00 – 17:30 uur.