Studeren met een iPhone in ontwikkelingslanden

Wetenschappers van het Instituut voor Tropische Geneeskunde (ITG) in Antwerpen hebben het mogelijk gemaakt om te studeren via de iPhone. Ze ontwikkelden samen met hun Peruaanse collega’s een nieuwe leeromgeving voor gebruik in afgelegen gebieden. Vanaf vandaag is er een demosite met de titel: Moodle4iPhones Project online. Na de demonstratiefase en de eventuele kleine aanpassingen die naar nog uit volgen, stellen ze de broncode gratis ter beschikking.

“Ontwikkelingslanden kampen vaak met een tekort aan getraind personeel en een gebrekkige infrastructuur om mensen bij te scholen”, zegt Inge de Waard van ITG. “Daarom zochten de experts van het ITG, samen met hun Peruaanse collega’s in Lima, naar een manier om gezondheidswerkers via hun iPhone gratis bij te scholen.”

Daarvoor moest een ‘leerplatform’ toegankelijk gemaakt worden voor smartphones. Leerplatformen worden momenteel in alle universiteiten en vele middelbare scholen gebruikt om cursussen, examens en opdrachten via het web aan de studenten ter beschikking te stellen. Studenten aan de K.U.Leuven gebruiken daarvoor bijvoorbeeld het platform Toledo. Andere bekende platforms zijn Blackboard en Smartschool. De Antwerps-Peruaanse ontwikkelaars kozen voor het leerplatform Moodle. Omdat het gratis is en dat is niet onbelangrijk in ontwikkelingslanden.

Hun toepassing maakt het voor het eerst mogelijk om mensen via de iPhone en de goedkopere iPod touch toegang te geven tot Moodle, een primeur voor zowel Moodle als de iPhone.

Beide instituten stellen de broncode gratis ter beschikking, onder een zogenaamde ‘Creative Commons GNU’-licentie. Op die manier kan iedereen over de hele wereld de toepassing gebruiken voor eigen doeleinden (behalve om er geld mee te verdienen). Zowel ngo’s, kleine organisaties, als bedrijven kunnen nu een volwaardige leeromgeving aanbieden, ook op plaatsen waar het klassieke internet niet komt. Dat past binnen de UNESCO-filosofie “Onderwijs voor Iedereen”.

Zelf gebruiken de Antwerpse en Peruaanse onderzoekers het systeem meteen om gezondheidswerkers van twintig klinieken uit heel Peru een extra opleiding te geven. Deze mensen behandelen 70% van alle patiënten in Peru die met het aidsvirus besmet zijn. De opleiding, die drie maanden duurt, omvat multimedia, 3D-animaties, telefonische groepsdiscussies, cursusteksten, wetenschappelijke artikelen en beleidsdocumenten. Een groot voordeel is dat deelnemers uit arme en afgelegen gebieden zich niet meer moeten verplaatsen om de opleiding te volgen.

Bron: Persbericht en meer informatie via: iphone.moodle.com.au