Steve Jobs presenteerde in 2007 de iPhone met een onbetrouwbaar crashend prototype

De New York Times geeft een kijkje in de keuken rond de lancering van de allereerste iPhone op 9 januari 2007 met inside informatie van Andy Grignon, Tony Fadell en Scott Forstall. Volgens Andy Grignon die verantwoordelijk was voor het GSM gedeelte in de iPhone was de nacht voor de lancering angstaanjagend. Jobs wilde de live keynote geven met een iPhone prototype wat nog steeds in ontwikkeling was. Het prototype brak regelmatig spontaan gesprekken af, verloor constant de verbinding met internet, liep vast of ging spontaan uit.

De iPhone kon een gedeelte van een nummer of video weergeven maar was niet in staat om deze volledig af te spelen. Dan zou de iPhone crashen. Een e-mail sturen en daarna browsen op het web werkte prima maar in omgekeerde volgorde ging het nogal eens mis. Na veel nachtelijke uren van vallen en opstaan was het iPhone team in staat om het iPhone prototype werkend te krijgen, tenminste zodat de media op de dag van de lancering de indruk zou krijgen dat het toestel prima werkt. Op het moment dat Steve Jobs de iPhone aankondigde bestonden er slechts 100 iPhones. De meeste hadden ernstige problemen zoals beschadigingen, gaten en kieren in de behuizing. Daarnaast zat de software vol met bugs waardoor de iPhones spontaan uitvielen en regelmatig crashden. De iPhone voor de presentatie was zo geprogrammeerd dat hij altijd vijf streepjes ontvangst toonde zodat niemand in de zaal kon zien dat het radio gedeelte geen verbinding zou hebben.

 The chances of the radio’s crashing during the few minutes that Jobs would use it to make a call were small, but the chances of its crashing at some point during the 90-minute presentation were high. “If the radio crashed and restarted, as we suspected it might, we didn’t want people in the audience to see that so we just hard-coded it to always show five bars.

Tijdens de presentatie was er geen backup plan en het iPhone team stond erg onder druk. Gelukkig was de keynote foutloos en tot op de dag van vandaag noemen ze het bij Apple “the best demo any of us had ever seen.”

Het volledige artikel in de New York Times kan je hier lezen en is zeer de moeite waard. Het geeft een aardig kijkje in de keuken over de complexiteit van het ontwikkelen van een volledig nieuw product.