Scheurtjes in de iPhone

In de consumentenrubriek Kassa vandaag aandacht voor de iPhone 3G. Bij sommige exemplaren ontstaan er spontaan kleine scheurtjes in de “plastic” achterkant het maakt daarbij niet uit hoe zuinig de eigenaar ook met zijn iPhone 3G is omgegaan. T-mobile en Apple willen dit niet herstellen volgens Kassa. 

In de uitzending waren twee mensen te zien die last hebben van scheurtjes in de achterkant van de iPhone. Altijd voorzichtig mee omgegaan maar toch scheurtjes. T-Mobile beroept zich op stoot en val schade en wil de iPhones niet vervangen. Ondanks dat het een bekend probleem is met iPhones die gefabriceerd zijn voor week 30 in 2008. Daarna komt het probleem niet meer voor en hebben wij ook geen berichten meer gezien op forums en websites over de haarscheurtjes. 

Wij hebben veel reacties gehad van mensen waarbij de iPhone gewoon vervangen is in het geval van haarscheurtjes en het is vreemd dat Kassa nog na een half jaar twee mensen heeft weten te vinden waarbij de iPhone niet vervangen is.

In de uitzending was een woordvoerder te zien van Stichting de Ombudsman die meteen uithaalde naar Apple en zei dat Apple slecht omgaat met garantie en dat de garantie bij Apple slecht is. De garantie van de iPhone loopt via T-Mobile en Apple heeft daar weinig mee te maken. Wel moeten de criteria voor vervanging van een toestel van Apple worden gehanteerd. 

Het scheurtjes probleem en de niet vervangen iPhones ligt waarschijnlijk bij het personeel van een T-Mobile shop die de defecte toestellen moet innemen. Wij vermoeden dat medewerkers van de T-Mobile shops niet goed op de hoogte zijn van het probleem en als ze een iPhone zien met barsten er meteen vanuit gaan dat het gaat om een toestel met val of stoot schade. 

Het bedrijf wat iPhones voor T-Mobile vervangt, Solid Vision in Rijswijk is wel op de hoogte en vervangt iPhones met haarscheuren voor een nieuw toestel. Er is alleen een criterium de  scheurtjes mogen niet voelbaar zijn. Dat is ook wat wij hebben gehoord van mensen die een iPhone hadden met haarscheurtjes. Ze zijn allemaal vervangen voor een nieuwe iPhone 3G. Kortom een hoop gebakken lucht bij Kassa. Uiteindelijk bleek ook dat er van 1 van de twee personen in de uitzending de iPhone al vervangen was voor een nieuw exemplaar.

88