Reactie Apple aan FCC over goedkeuring iPhone applicaties

Gisteren heeft Apple de Amerikaanse overheidsorganisatie FCC een reactie gegeven op de vragen over het goedkeuringsbeleid van de App Store. Aanleiding was onder andere het afwijzen van de Google Voice applicatie. Apple geeft aan dat het goedkeuren van applicaties te maken heeft met de veiligheid van en de bescherming van gebruikers.

Apple geeft in de reactie toe dat er een afspraak is met AT&T om applicaties die veel data streamen tegen te houden. Het VoIp element in de Google Voice applicatie is in ieder geval geen aanleiding geweest om de applicatie tegen te houden. Zolang de verbindingen maar niet via een 3G verbinding gebruikt worden. Skype, Nimbuzz en iCall hebben ook een VoIp functie die alleen via WiFi te gebruiken is.

Volgens Apple is de Google Voice applicatie nog niet afgekeurd voor release via de App Store. Het probleem ligt aan de manier die de applicatie gebruikt om te telefoneren. De Google Voice applicatie die de standaard manier om te bellen, SMS’en en voicemail te beluisteren omzeilt is gewoon lastig goed te keuren.

95% van de applicaties worden binnen 14 dagen goedgekeurd en de Amerikaanse telecomprovider AT&T heeft hier volgens Apple geen invloed op. Eerder dacht men dat AT&T de Google Voice applicatie in samenspraak met Apple zou willen blokkeren. Per week worden er 8500 applicaties en updates ter goedkeuring ingediend bij Apple. Daarvan wordt 20% afgekeurd. Apple heeft een team van 40 mensen die de applicaties controleren en goed of afkeuren. Bij twijfel is er wekelijks overleg over de goedkeuring van applicaties. In minder dan een jaar zijn er 200.000 applicaties door het goedkeuringsteam gecontroleerd.

Bron: Apple

apple-blocks-google-voice-iphone-app-0