(on)zichtbaarheid van KPN, Telfort, Vodafone en T-Mobile op Twitter

Publistat Mediaonderzoek heeft onderzoek gedaan naar de zichtbaarheid van KPN, Telfort, Vodafone en T-Mobile op Twitter. In de periode 1 tot 23 juli 2009 heeft Publistat alle Nederlandstalige twitterberichten (4.614) verzameld waarin de namen van de telecom providers waren vermeld. Na handmatige selectie bleek 41% van de berichten niet relevant omdat deze niet-Nederlandstalig waren of geen betrekking hadden over een mobiele activiteit.

Marktleider KPN is niet echt zichtbaar op Twitter. KPN (inclusief dochter Telfort) heeft in Nederland een mobiel marktaandeel van bijna vijftig procent (bron: Telecompaper, 10-09-’09), maar het aandeel op Twitter beperkt zich tot 27%.

T-Mobile heeft een kleiner marktaandeel (28%), maar is veel meer zichtbaar op Twitter. 52% van de berichten gaat over T-Mobile. Per dag gemiddeld 64 tweets. T-Mobile is veel zichtbaar omdat twitteraars veelvuldig spreken over de iPhone.

In totaal verschijnen 2.705 berichten over de mobiele aanbieders, gemiddeld 123 tweets per dag over alle operators.

De populairste issue is de iPhone. Het destijds nieuwe 3GS model is veelvuldig besproken. Twitteraars noemen de iPhone in één bericht regelmatig in combinatie met een ander issue, bijvoorbeeld mobiel internet of abonnement.

Lang niet alle vermeldingen zijn negatief. Over de geanalyseerde issues verschijnen bijna evenveel positieve (27%) als negatieve tweets (33%). De meeste tweets zijn neutraal (40%). Het issue ‘bereik’ komt daarbij het meest ongunstig in beeld. Zowel absoluut als procentueel scoort dit issue de meeste negatieve vermeldingen. De kritiek richt zich vooral op T-Mobile. 84% van de negatieve tweets over bereik richt zich op T-Mobile, gevolgd door Vodafone met 10%. Ook ‘klantenservice’ levert uitgesproken reacties op, zowel positief als negatief.

De vijftien meest gevolgde twitteraars uit het onderzoek berichten in meerderheid negatief over mobiele aanbieders. De populairste twitteraar is 3FM-dj Michiel Veenstra. Op 3 juli meldt hij enthousiast via Twitter dat zijn nieuwe T-Mobile iPhone 3GS is bezorgd. Hij baalt echter van het feit dat hij de telefoon niet direct kan “unlocken” bij T-Mobile. Uiteindelijk is het hem wel gelukt, want op 16 juli meldt hij dat het 3G-netwerk van Vodafone “wel eens sneller is geweest”.

Trendwatcher Vincent Everts is een van de weinigen die meer dan tien berichten over mobiele operators publiceert. Die berichten gaan vooral over de T-Mobile iPhone.

Op Twitter zijn ook veel gewone consumenten actief. De helft van de tweets is afkomstig van twitteraars met minder dan 100 volgers.

Waarom Publistat het onderzoek heeft gedaan terwijl een groot deel van Nederland op vakantie was is ons niet helemaal duidelijk. De onzichtbaarheid van KPN gebruikers op Twitter zou er volgens ons wel eens mee te maken kunnen hebben dat veel van de door KPN geleverde telefoons nauwelijks ondersteuning hebben voor Twitter. iPhone eigenaren kunnen eenvoudiger gebruik maken van Twitter doordat er meerdere (gratis) Twitter clients beschikbaar zijn. Op het moment dat er iets mis gaat stuur je een tweet daarover. Als je thuis komt niet meer.

Bron: Publistat Mediaonderzoek

iphone3gs