Nederlandse telecomproviders hebben 3 jaar zitten slapen

Tweede Kamerlid Martijn van Dam (PvdA) heeft schriftelijke vragen gesteld aan minister van Economische Zaken Maxime Verhagen (CDA) over de bewering van telecomproviders dat de recente prijsstijgingen noodzakelijk zijn vanwege de onverwachte stijging van het datagebruik.

Een verassing kan dat niet zijn want in 2008 schreven wij al over de network outage bij de Amerikaanse telecomprovider AT&T. Door de introductie van de iPhone bezweek het netwerk omdat er niet voldoende capaciteit beschikbaar was. De iPhone kreeg al gauw als bijnaam de Hummer onder de smartphones vanwege het dataverbruik. Na de introductie van de iPhone in Engeland raakte ook het netwerk van telecomprovider  O2 volledig overbelast. Oorzaak de toename van het dataverkeer op het netwerk. Na de introductie van de iPhone op het netwerk van T-Mobile zagen we al snel vergelijkbare problemen. Toch beweren sommige telecomproviders dat ze de toename van het dataverkeer niet aan zagen komen. Als je de telecommarkt een beetje volgt had je dat in 2008 al kunnen zien aankomen en de berichten over “network outage” van binnen en buitenlandse collega telecomproviders die de iPhone exclusief leveren kan ze niet ontgaan zijn.

Zo maakte T-Mobile in december 2008 al bekend dat het dataverkeer door de komst van de iPhone explosief was gegroeid. Van wekelijks 3,1TB in juni 2008 naar 20,5TB in december 2008. Op dat moment had de provider “slechts” 100.000 iPhones verkocht in Nederland. Op 3 januari 2010 voorspelden we dat het 3G netwerk van T-Mobile door het vele dataverbruik van de iPhone spoedig zou bezwijken en dat gebeurde ook herhaaldelijk vanwege capaciteitsproblemen.

KPN, Vodafone en T-Mobile hebben onlangs de nieuwe hogere tarieven voor het dataverkeer bekend gemaakt omdat ze de stijging van het verkeer niet hebben zien aankomen. Martijn van Dam (PvdA) wil weten hoe het dataverkeer de afgelopen jaren is gestegen en vraagt zich af of de telecomproviders niet doen alsof ze gek zijn. Van Dam wil ook weten of de providers onderling prijsafspraken hebben gemaakt omdat ze vlak na elkaar de tarieven hebben verhoogd.