MobileMac review: de DJI Spark is de ideale pop-up drone

Net toen iedereen dacht dat we het qua innovatie op drone gebied wel even gehad hebben verscheen er begin dit jaar een gerucht dat DJI naast de Mavic Pro ook nog een kleinere drone ging lanceren. Het bleek te gaan om de DJI Spark die je kan zien als een selfie drone maar ook als instapmodel voor iedereen die snel even een foto of video wil maken op een veilige manier. Daarnaast heeft de Spark een aantal verbeteringen die ten opzichte van de Mavic iets meer doordacht zijn zoals de ophanging van de gimball en de camera. In deze MobileMac review kijken we uitgebreid naar de DJI Spark die inmiddels volop verkrijgbaar is vanaf €599,00.

De DJI Spark is verkrijgbaar in de kleuren wit, lichtgroen, geel, blauw en rood. Naast de standaard versie van €599,00 in deze review is er ook nog een fly-more combo pakket te koop voor €799,00. Een hoop geld maar wel het overwegen waard omdat je daarbij niet alleen een extra accu krijgt maar ook een Spark Remote Controller, een acculader (charging hub) om maximaal 3 accu’s tegelijkertijd op te laden, Prop Guards, een tas en acht propellers.

Helaas was deze fly-more comboset nog niet verkrijgbaar op het moment dat wij de Spark kochten en waren we genoodzaakt om achteraf nog 2 extra accu’s (€112), een charging hub (€79) en de Spark Remote Controller van €179 te kopen. Daarmee zijn we ook ruimschoots over het aankoopbedrag van het fly-more combo pakket heen gegaan. Goedkoop was in dit geval echt duurkoop en het is eigenlijk best raar dat DJI deze extra aanvullende set niet gewoon los verkoopt voor eigenaren van een standaard Spark.

Het uitpakken van de Spark doet je al gauw denken aan Apple producten. Alles zit keurig verpakt. Links zie je de doos waarin de Spark zit en rechts een zwart doosje van karton met accessoires zoals de oplader.

De Spark zit verpakt in een opbergcase die gemaakt is van zwart polystyreen. Deze doos van piepschuim is redelijk duurzaam en werkt prima als case voor de Spark. Op het deksel zit een opliggend DJI logo zodat je bij het openen van de doos goed ziet wat de bovenkant is. Rondom de doos zit een label van karton met daarop de tekst dat je voor €69 ook nog DJI Care kan kopen. Het is een soort Apple Care voor je drone waarmee je binnen één jaar na aankoop je Spark tot wel twee maal kan laten vervangen. Volgens de voorwaarden zelfs als je Spark onverhoopt een keer in de zee valt maar voorwaarde is wel dat je de Spark normaal gebruikt. De extra garantie is verbonden aan het serienummer van je Spark en moet binnen 48 uur na aankoop van de Spark worden gekocht en geactiveerd.

In de doos tref je naast de Spark ook een setje reserve propellers aan. In de doos zitten nog uitsparingen voor twee extra accu’s en een setje extra propellers. In de case is geen ruimte voor de bijgeleverde USB-oplader en dat is logisch omdat de meeste mensen de drone na gebruik thuis pas weer opladen.

Als je de Spark voor het eerst uit de doos haalt valt meteen op hoe goed de bouwkwaliteit is. Alle onderdelen voelen zeer duurzaam aan. Kwetsbare onderdelen zoals de sensoren en de camera zijn voorzien van stickers en moet je voor de eerste vlucht verwijderen.

De vouwbare propellers lijken qua constructie identiek aan de Mavic Pro maar ze zijn bijna 50% kleiner, net als de rotors van de Spark die ook veel kleiner zijn. Toch zijn ze best krachtig want tot en met windkracht 5 konden we prima vliegen.

Aan beide zijkanten van de drone zitten twee rechthoekige gaatjes. Deze dienen als lucht uitlaat voor de koeling van de DJI Spark drone.

In eerder uitgelekte afbeeldingen van de Spark zie je duidelijk een ventilator plus koelribben. Die koeling is hard nodig want de Spark is eigenlijk een geavanceerde vliegende 24-core computer.

Aan de voor- en onderkant van de Spark zitten VPS sensoren (vision positioning system) die samen met de GPS en de 24-core computer dienen als slimme meetinstrumenten om objecten te herkennen en te ontwijken. Ze zitten niet op de achterkant van de Spark dus let goed op als je achteruit vliegt.

Nieuw is dat de sensor op de voorkant (3D Sensing System) van de Spark in staat is om personen te herkennen en dat je de drone kan besturen via (Palm Control mode) handgebaren. De Spark laat je opstijgen vanaf je hand en je kan hem vervolgens met je hand wenken om naar links of rechts te vliegen of omhoog en omlaag. Als je met je armen zwaait vliegt de Spark 3 meter achteruit en omhoog en dat is volgens DJI de ideale hoogte om een selfie te maken via een handgebaar. De LED’s onder de Spark gaan vervolgens knipperen en de Spark neemt na enkele seconden een foto. Als je de Spark weer wil laten landen zwaai je naar hem. De Spark vliegt terug naar het punt waar hij is opgestegen en als je, je hand uitsteekt land hij weer keurig op je hand. Via deze video kan je zien hoe dat werkt. Een grappige feature maar bediening via een iPhone werkt ook prima.

De Spark heeft een mechanische 2-assige verticale gimbal. De horizontale x-as ontbreekt maar via ingebouwde software die DJI ultra smooth technologie noemt merk je daar eigenlijk weinig van maar soms bij zijwaartste bewegingen mis je de horizontale x-as en dan zie je het in beeld mis gaan. Al met al is de Spark in staat om zeer stabiele beelden te registreren. Met je iPhone kan je de camera laten tilten (van boven naar beneden) maar pannen (van links naar rechts) is niet mogelijk. Dit kan je natuurlijk ondervangen door je drone zijwaarts te laten draaien maar dat vergt enige oefening omdat je dan al snel schokjes in beeld ziet.

De Spark is voorzien van een f/2.6 groothoeklens van 5 elementen die qua beeldhoek vergelijkbaar is met een 25mm lens. Ondanks de groothoek heeft de camera weinig vertekening in de hoeken en zijn er nauwelijks chromatische aberraties waarneembaar. De beelden zijn soms net iets te scherp en net iets te donker maar daar gaat DJI in toekomstige software updates vast wel iets aan doen. Het is in ieder geval geen onoplosbaar probleem en over het algemeen zien de foto’s die je met de Spark neemt er prima uit.

De camera kan alleen 1080p video registreren met een maximale framerate van 30 frames per seconde. De bitrate is 24 Mbps en dat is voor 1080p prima maar de mogelijkheid om een hogere framerate te kiezen ontbreekt en dat is met de codec die de Spark gebruikt bij snelle bewegingen soms te zien. Niet voor een leek maar als je het beeld van een Mavic Pro gewend bent dan valt het pas op.

De 1/2.3″ CMOS  beeldsensor die in de Spark zit vrijwel identiek is aan die van de Mavic Pro. De sensor van de DJI Spark is groter dan de 1/3″ sensor die je in de iPhone 7 aantreft. De Spark is hierdoor gevoeliger voor licht en in staat om kleuren beter vast te leggen. Alles valt en staat daarnaast natuurlijk met de software en DJI staat er wel om bekend dat ze via software updates in staat zijn om die kleuren goed te verstieren. Het is niet mogelijk om RAW foto’s op te slaan maar alleen .jpg bestanden. Naast het nemen van foto’s kan je met de Spark ook horizontale of verticale panorama’s opnemen en er is een extra mode om een extra diepte effect in foto’s te creëren. Zeg maar wat je ook kan met de tweede camera van de iPhone 7 Plus maar dan doet de Spark dat via de 3D vision technologie om zo wat extra scherptediepte te creëren. Leuk maar verwacht dar niet veel van. Achteraf zo’n effect toepassen via Photoshop is mooier.

Het weglaten van de derde as in de gimbal, RAW mode, geavanceerde video en foto instellingen, opname op een hogere video resolutie of een hogere framerate hebben ze bij DJI bewust weggelaten om te grote concurrentie voor de Mavic Pro te voorkomen. Via firmware updates kan DJI nog een hoop goed maken maar dan moeten ze waarschijnlijk eerst de Mavic Pro II lanceren. DJI heeft bewust geen 4K video mogelijkheid in de Spark gedaan om de video bestanden snel en makkelijk te kunnen delen. Dat delen kan je direct vanaf de Spark doen door bestanden naar je iPhone te downloaden en te delen. Hou er wel rekening mee dat de bestanden die op het micro-SD kaartje staan een hogere resolutie hebben en dus beter zijn om toe delen.

Wat vooral prettig is aan de Spark ten opzichte van de mavic Pro is dat je niet steeds scherp moet stellen. De fixed focus lens van de Spark werkt prima als een point and shoot camera in de lucht en de foto’s zijn prima. Bij helder zonlicht of bij schemer moet je de instellingen wat tweaken maar dat is normaal. Je kan gebruik maken van belichtingscompensatie, de sluitersnelheid aanpassen, de ISO-waarde wijzigen of de witbalans aanpassen.

Als je de Spark voor het eerst optilt schrik je van het gewicht en nog meer als je ook wel eens een DJI Mavic Pro  in je hand hebt gehouden. De Spark weeg iets meer dan 3 ons en dat is nog minder dan alleen al het gewicht van de controller van de Mavic Pro en aanzienlijk minder dan de 734 gram die de Mavic Pro zelf weegt. De Spark valt in de categorie mini-drones en maakt de toch al niet zo grote Mavic Pro ineens reusachtig.

Aan de onderkant van de Spark tref je 4 zwarte voetjes aan die dienen als landingsgestel. Grappig detail is dat de achterste twee voetjes van kunststof standaard op alle accu’s zitten. Bij de Mavic Pro moet je na elke vlucht een klemmetje om de gimbal doen en een doorzichtig afdekkapje op de camera plaatsen. Bij de Spark is dat niet nodig en de voetjes hoef je ook niet in te klappen. Dat scheelt na een vlucht een hoop tijd. De Spark kan je na de landing binnen 10 seconden weer opbergen.

Op de onderkant van de Spark zie je de twee VPS sensoren plus daarboven een minuscule camera. Na het opstijgen maakt de camera een foto van de thuisbasis die de Spark bij een Return to Home (RTH) landing als referentie gebruikt. Als de foto en het live-beeld identiek zijn land de Spark vrijwel op dezelfde plek waar hij is opgestegen. De vier koperkleurige blokjes (afbeelding rechts) op de accu dienen overigens voor een docking station oplader die later dit jaar als extra accessoire verschijnt.

De DJI Spark is voorzien van een intelligente accu waarvan je de status kan monitoren via de DJI App. Als de accu volledig is opgeladen kan je er maximaal 16 minuten mee vliegen. In de praktijk haalden we tijden van gemiddeld zo’n 14 minuten. Dat lijkt kort maar aangezien de accu maar een capaciteit heeft van 1480mAh is dat toch best bijzonder.

De accu is te verwijderen door de twee zwarte schuifknopjes op de zijkant van de accu naar achteren te trekken. De connector van de accu valt via het schuifmechanisme prima in de body van de Spark. In de binnenkant van de Spark tref je ook het serienummer aan plus een QR-code om de Spark aan de DJI-app te koppelen. Deze code is voorzien van een wifi-wachtwoord waarmee je de Spark met je i of smartphone kan verbinden.

Hierboven de volledige inhoud van de standaard versie van de Spark. Naast de drone zelf zie je de accu, een extra setje propellers, een snelstartgids, twee handleidingen en de oplader.

Het opladen van de 1480 mAh LiPo 3S 11.4 V accu via de micro-USB poort met de standaard bijgeleverde USB oplader duurt 1 uur en 20 minuten. Het laden via een micro-USB poort is ook handig als je op plekken komt waar je niet zo snel een stopcontact tegen komt. De Spark is dan redelijk snel op te laden via zonne energie of via een powerbank.

Als je meerdere accu’s hebt is het handig om de DJI Charging Hub te kopen voor € 79. Met die hub kan je 3 accu’s tegelijkertijd opladen en verkort je de laadtijd. 1 accu laden duurt dan nog maar 52 minuten, twee accu’s 55 minuten en 3 accu’s kunnen worden opgeladen in 1 uur en 25 minuten. Zo’n hub scheelt dus een hoop tijd en je hoeft ook niet steeds accu’s te wisselen tijdens het laden. De voeding van de hub is daarnaast ook nog voorzien van twee USB-poorten waarmee je tegelijkertijd andere hardware zoals een iPhone kan opladen.

We hebben de Spark 3 maanden uitgebreid getest en kunnen concluderen dat hij veel handiger is dan de Mavic. Als je even snel een foto wil maken dan is de Spark ideaal en zeker ook om mee te nemen. Via firmware updates zien we dat de Spark ook steeds beter aan het worden is. We zijn hem 1 keer bijna kwijt geraakt omdat we via de remote controller de verbinding verloren. Dat was op slechts 100 meter hoogte toen we een (voorgeprogrammeerde) orbit aan het maken waren. Uiteindelijk kregen we weer verbinding en konden we de Spark weer bedienen maar dat zijn wel momenten dat je even schrikt. Overigens zou de Spark ook gewoon weer moeten terugkeren naar het opstijgpunt via de return to home functie dus was er eigenlijk weinig aan de hand.

Als je de Spark voor het eerst in gebruik neemt moet je hem eerst updaten via de DJI GO app. Als je al extra accu’s hebt gekocht dan is de kans groot dat je de accu’s ook moet voorzien van nieuwe firmware.

De Spark moet via een internetverbinding geactiveerd worden en op die manier weet DJI ook dat je over de meest actuele data beschikt zoals no-fly zones maar ook de laatste firmware updates die je Spark ook veiliger maken. Het is daarnaast verstandig om te beginnen in de beginner mode. Zo wen je snel aan de bediening van de Spark.

Via firmware updates heeft DJI de Spark ook voorzien van de laatste geofencing updates. Dit komt er op neer dat je in de buurt van een luchthaven niet kan opstijgen met je Spark. In een CTR gebied kan je dit soort meldingen nog negeren. Je kan updates niet negeren anders kan je Spark ook niet meer opstijgen.

Via de DJI GO app kan je na je vlucht ook gedetailleerde vluchtgegevens raadplegen. Op een kaartje zie je waar je hebt gevlogen en je kan je vluchtbewegingen plus de meldingen tijdens je vlucht ook terugkijken op de kaart. Je ziet daarnaast je locatie, duur van de vlucht, maximale hoogte en de afstand die je hebt gevlogen. In de app zie je ook mini snapshots van het gebied waarin je hebt gevlogen.

Via de extra controller die standaard in het fly-more pakket zit of voor €179 te koop is als extra accesoire is het mogelijk om in Sport mode 50KM per uur te vliegen. Wij hebben die snelheid ervaren als racedrone snelheid en de Spark is zeer wendbaar en snel in de lucht met de extra controller. Ook bij harde wind hebben we de wat extra snelheid als erg prettig ervaren. Met de controller kan de Spark opstijgen tot een hoogte van 120 meter en maximaal 2 kilometer wegvliegen vanaf het opstijgpunt. Zowel via de controller als met je iPhone zie je tijdens de vlucht 720p real-time video via de camera op de voorkant van de Spark. Het is ook mogelijk om te vliegen via de DJI Goggles maar dit is in Nederland (nog) verboden.

Via je iPhone kan de Spark maximaal tot een hoogte van 50 meter vliegen en maximaal 100 meter vanaf de plek waar je bent opgestegen. Dat lijkt weinig maar in de praktijk is dat geen belemmering en als je toch verder wil vliegen moet je dus een extra controller kopen.

Doordat de Spark zo klein is moet je hem vrijwel altijd vanaf een vlakke ondergrond laten opstijgen, tenzij je hem wil gebruiken als grasmaaier. De bijgeleverde polystyreen opbergcase is ideaal als lanceerplatform en als je wat meer vlieguren hebt gemaakt kan je de Spark ook vanuit je hand laten opstijgen en weer laten landen.

Het is niet nodig om de propellers uit te vouwen omdat de centrifugale kracht van de rotors zo sterk is dat dit vanzelf gaat. Het is wel belangrijk om je Spark altijd goed in de gaten te houden. De Spark mag dan wel een schattig uiterlijk hebben maar de propellers zijn in staat om je vingertopjes in no-time af te hakken. Het is net een vliegend scheermes, onthou dit dus altijd als je vliegt.

Via de gratis DJI app kan je gebruik maken van voorgeprogrammeerde bewegingen die allemaal een hoge cinematografische kwaliteit hebben. Zo vliegt de Spark in rocket mode recht omhoog, in circle mode om je heen via de helix  rondom een object en steeds verder van je af en via de dronie van je af en omhoog. De camera blijft tijdens alle voorgeprogrammeerde beweging gericht op het onderwerp wat je vooraf hebt geslecteerd. Via de TapFly mode kan je op het display van je iPhone aangeven waar de Spark naartoe moet vliegen. Via ActiveTrack kan je personen selecteren zodat de Spark iemand volgt. Deze geautomatiseerde modes hebben we getest en ze werken na een aantal software updates inmiddels zeer goed. Wel is het verstandig om altijd je iPhone bij de hand te houden om de geautomotiseerde mode via de rode onscreen stop knop te onderbreken. Tot slot kan je ook gebruik maken van de Tripod mode die zorgt voor ultra stabiele shots. Denk daarbij aan een statief en steadycam op grote hoogte.

De Spark is voorzien van duidelijke LED lampjes rondom de rotors die Geel, rood of groen kunnen oplichten. De kleur of pulserend (knipperend) licht geeft daarbij de status aan. Op de afbeelding linksboven zie je het lampje van het 3D Sensing Systeem wat op een foto erg op een infrarood lampje lijkt. Overdag zijn de LED’s ook goed zichtbaar en zijn vooral handig ter indicatie als je een foto of video maakt en om te zien waar precies de voorkant van je drone zit.

De Spark kan standaard tot een maximale hoogte van 50 meter vliegen. Als je kijkt naar de bovenstaande afbeelding dan valt meteen op dat de Spark het overige luchtverkeer niet snel zal hinderen. Toch is de wetgeving in Nederland vrij streng en je moet je daar met een Spark ook aan houden. Via deze website kan je zien waar je wel en niet mag vliegen. De Spark kan vanwege de maximale standaard vlieghoogte van 50 meter prima vliegen in een CTR-gebied en zelfs in de meeste NO-Fly zones maar het gaat nog jaren duren voordat de overheid dat ook snapt. Het voelt nu alsof ze de regels over het vliegen met een Boeing gelijktrekken met de wetgeving voor een sportvliegtuigje. Via deze website kunnen beginnende drone piloten alle regels over het vliegen met een drone lezen.

Ondertussen zagen we dat de DJI Spark Fly-more Combo af en toe al te koop is voor €749,00. Dat is echt geen geld voor deze slimme mini drone. We hebben eerder dit jaar de Mavic Pro getest maar door het gebruiksgemak van de Spark kunnen we die niet meer echt aanraden. Nu meteen een Spark kopen is ook niet slim omdat DJI op 28 september aanstaande weer met iets nieuws komt. Wat dat is, is nog niet duidelijk maar denk daarbij aan handgebaren om je drone te besturen. Tot slot nog enkele foto’s die we afgelopen tijd hebben gemaakt met de Spark. Wij zien de Spark vooral als een vliegend fototoestel om snel even een foto te maken. Zeg maar pop-up drone, gauw even naar boven, foto maken en weer naar beneden. Als je 5 meter stijgt boven een groepje mensen heb je al een verbazingwekkende leuke en bijzondere foto. Video werkt ook goed maar de maximale framerate is wat laag en de hoogste resolutie is 1080p.

Moeder aarde in Delft.
Schip in de Caracasbaai, Curaçao
Jan Thiel Beach, Curaçao.
Jan Thiel Beach, Curaçao.
Fort Beekenburg, Curaçao.
Polder nabij Delft vlak na zonsondergang.