Mobiel bereik is bij veel telecomproviders nog steeds ver onder de maat en bij Vodafone het slechtst

TROS Radar heeft samen met Bellen.com onderzoek gedaan naar het mobiel bereik en de afhandeling van de klachten daarvan. Aan het onderzoek deden in totaal 60.762 mensen mee. Dat is veel en we kunnen dan ook spreken van een betrouwbare peiling waar telecomproviders behoorlijk van zullen schrikken. Ter vergelijking Maurice de Hond doet zijn onderzoeken met gemiddeld 3000 respondenten waarvan vaak slechts de helft aan meedoet.

noservice

Bij klachten over het bereik scoren Hi en Vodafone het slechts, 81% van de ondervraagden is niet tevreden over de afhandeling van hun klachten. T-Mobile doet het beter maar ook daar is 75% van de klanten niet tevreden met de geboden oplossing. Bij KPN klanten is ruim 78% niet tevreden en bij Tele2 ruim 77 procent, bij Telfort en Ben bijna 77 procent en bij Hollandse Nieuwe ruim 76 procent. De klachten gingen voornamelijk over structurele problemen met het bereik.

In bijna 30 procent van de gevallen erkent de provider het probleem maar doet er verder niets aan. In 18% van de gevallen gaf de provider aan dat men in een gebied woont waar je nooit bereik hebt en dat ze het probleem niet zullen oplossen. In 14 procent van de gevallen ontkent de telecomprovider dat er een probleem is.

Uit de uitzending bleek overigens dat KPN het beste netwerk heeft qua bereik. Op de tweede plaats staat T-Mobile en Vodafone staat op de derde plaats. De kwaliteit van de 3G en 4G dataverbindingen kwamen in de uitzending niet aan de orde. Het ging alleen om spraak en ter illustratie kwam een mevrouw aan het woord die bij een ernstig ongeval niet in staat was om hulpdiensten te bellen via 112.