Met een app red je geen levens #sosalarm

Met enige verbazing zagen we gisteren hoe iedereen ineens een SOS-app ging promoten van een stichting waar nog nooit iemand van heeft gehoord. De oorsprong lag bij een ANP berichtje wat gretig is overgenomen als clickbait. Wij schonken er geen aandacht aan omdat we het gevaarlijk vinden, een app die niet afkomstig is van het ministerie van Veiligheid en Justitie waarmee je zogenaamd hulpdiensten kan inschakelen. Daarbij zagen we het nut niet omdat 112 bellen sneller gaat dan het openen van een app waar je ook nog eens gegevens moet gaan invoeren.

Gisteren is er de indruk ontstaan via blogs en websites dat je via de SOS-app tijdens een noodsituatie 112 kan bereiken. Alsof je net als met de Uber-app even een ambulance kan bestellen. We zagen het gisteren echt voorbij komen. Hulpdiensten kan je alleen alarmeren door 112 te bellen, dat doe je niet via een app. Als je contact krijgt met een medewerker van 112 worden in de meeste gevallen ook meteen instructies gegeven om een noodsituatie te stabiliseren.

Binnen de hulpverlening is ook niet positief gereageerd over de nieuwe app van de stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst. Volgens Albert Stevens, voorzitter van de ehbo-vereniging in Drenthe ben je door het gebruik van de app al snel een halve minuut kwijt. Wie de app wil gebruiken, moet eerst allerlei gegevens invullen. Zo moet je aangeven wat de situatie van de patiënt is en wat voor soort ongeluk er is gebeurd. Bij een noodgeval is daar geen tijd voor. Je moet meteen handelen. Stevens zit ook niet te wachten op dit soort initiatieven. Naast politie, ambulance en brandweer nog een extra schakel toevoegen is niet zinvol en zo denken ze er bij het ministerie van Veiligheid en Justitie ook over.
112