Mensen die een pre-order voor een iPad plaatsen zijn niet goed bij hun hoofd

Volgens een bericht op PC World is iemand die een iPad besteld voordat diegene hem ook daadwerkelijk ooit in zijn handen heeft gehad niet goed bij zijn hoofd. Het artikel met de titel: iPad Pre-Orders: For Idiots Only verscheen dit weekend op de website. Toch zijn er naar schatting op de eerste dag van de voorverkoop 120.000 pre-orders geplaatst door mensen die zeer veel vertrouwen hebben in de producten van Apple. Maar PC World heeft natuurlijk wel een punt. Afgezien van een demonstratie van Steve Jobs op de keynote van 27 januari jongstleden heeft bijna nog nooit iemand echt een iPad in zijn handen gehad.

Ondertussen zijn er na de keynote van Jobs al veel berichten geschreven over de iPad en soms met veel kritiek. Zo kan de iPad geen Flash weergeven, er zit geen camera in, je kan er niet mee bellen en de Tablets van PC fabrikanten die dit jaar op de markt verschijnen zullen de iPad wegvagen omdat ze veel krachtiger zijn dan de iPad. Ze vergeten daarbij alleen dat de iPad niet te vergelijken is met een PC. Doel van de iPad is om een aanvulling te zijn in het gebied tussen een iPhone en een Macbook en dat de iPad geen Tablet is waar OS X op draait.

Blijft de vraag wel waarom 120.000 mensen afgelopen vrijdag een iPad hebben besteld. Die vraag is vrij eenvoudig te beantwoorden, het succes van de iPhone zorgt ervoor dat de iPad een succes gaat worden. De eerste iPhone kreeg voor en tijdens de lancering ook veel kritiek. Nu hoor je bijna alleen nog maar lovende berichten over de iPhone. De marktpositie die de iPhone binnen 3 jaar heeft weten te veroveren is bijzonder en samen met de App Store met inmiddels meer dan 150.000 Apps blijft het een goed product. Apple heeft er veel aan gedaan om de iPhone goed op te markt te zetten en heeft (soms) ook naar de vragen van consumenten geluisterd om de iPhone te verbeteren tot wat hij nu is.

De iPad zal na het verschijnen ook vast wel enkele bugs hebben maar consumenten hebben vertrouwen in Apple en weten inmiddels dat als er problemen zijn, Apple ze op den duur gaat oplossen of verbeteren. Toch blijft het natuurlijk vreemd om een product te kopen waarvan nog niet eens een serieuze review van gemaakt is. Vorige week bleek dat er zelfs nog hardware matige aanpassingen aan de iPad zijn gemaakt nadat Steve Jobs de iPad op 27 januari introduceerde.