Marktaandeel van Apple’s iPhone daalt in Europa

Uit onderzoek van onderzoeksbureau Kantar Worldpanel blijkt dat het marktaandeel van Apple’s iPhone in Europa daalt. Vooral in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk daalde het aantal verkochte iPhones 5s en 5c onder de grens van het aantal verkochte iPhones 5 in dezelfde periode in 2012. Dat komt vooral doordat consumenten kiezen voor Android (70.9%) en Windows (10.2%) smartphones. Het iPhone marktaandeel van Apple daalde in Europa naar 15.8%.

Op zich vreemd omdat het iPhone marktaandeel in andere continenten juist enorm aan het stijgen is. Zo wist Apple in oktober in Japan een marktaandeel te veroveren van maar liefst 76.1% en in de Verenigde Staten 52.8%. Alleen in Engeland staat het iPhone marktaandeel op 28.7%.

De iPhone 5c spreekt wel een breder en nieuw publiek aan blijkt uit de cijfers. 42% van de iPhone 5c eignaren heeft een inkomen wat lager is dan $49,000 op jaarbasis. iPhone 5c eigenaren hebben ook een iets oudere gemiddelde leeftijd (38) dan eigenaren (34) van een iPhone 5s. Bijna de helft van de iPhone 5c eigenaren is overgestapt van een Samsung of LG. Bij de iPhone 5s heeft 80% daarvoor ook al een iPhone gehad.

Hoe populair de iPhone 5c en de 5s in Nederland zijn is niet duidelijk. Kantar Worldpanel meet in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Italië in Spanje en noemt dat Europa. Wat wij vernemen uit retail bronnen is dat 1 op de 3 iPhones die in Nederland verkocht worden een iPhone 5c is, de meerderheid kiest voor de iPhone 5s.

5c