Lithium polymeer batterij in iPod ontploft

Een meisje uit Liverpool zag haar iPod in rook opgaan nadat haar  iPod was gevallen. Gevolg was dat er een sissend geluid uit de iPod kwam met rook waarop de vader besloot om de iPod de tuin in te gooien. Enige tijd later was er een doffe plof te horen en is de iPod de lucht in gevlogen. De vader is terug gegaan naar Apple en kreeg een vergoeding aangeboden onder voorwaarde dat hij en de rest van zijn gezin verder niets over het voorval naar buiten zou brengen. De vader wil de geheimhoudingsverklaring niet tekenen en is naar de Times gegaan met het verhaal. De conclusie van de Times is dat Apple het in de doofpot wil stoppen.

Wij vinden het verhaal bizar en dat Apple überhaupt met een vergoeding komt voor een iPod die uit de garantie periode is en daarbij ook nog eens is gevallen is heel netjes. De geheimhoudingsverklaring is ook niet vreemd omdat anders iedereen die zijn iPod zat is op de grond gaat gooien totdat die ontploft en een nieuwe gaat eisen. Sinds september 2008 zijn er wereldwijd 173,000,000 iPods verkocht.

Uit dit voorval blijkt wel hoe kwetsbaar de accu’s in de iPod’s en iPhones kunnen zijn. De batterijen zijn zeer gevaarlijk bij oververhitting, overladen of beschadiging. Gevolg kan een zeer snelle ontbranding zijn. Hoe snel dat gaat kan je zien in deze YouTube video:

Ook in deze video is te zien dat er een korte en hevige brand ontstaat als je de batterij gaat opladen met een te hoge voeding. De val van de iPod van het meisje heeft een soortgelijke reactie veroorzaakt.

Het lijkt er op dat de 1150 mAh Lithium polymeer batterij van de iPhone 3G van Pieter uit Leiden ook zo aan zijn einde is gekomen. De zwarte rook die te zien was op de ramen van de auto zijn vermoedelijk veroorzaakt door een korte en hevige brand van de batterij en dat er maar zo’n klein gat in zijn autostoel zit komt door de brandvertragers die verplicht in alle autostoelen zitten. Waarom zijn iPhone in brand is gevlogen is nog steeds onduidelijk. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Lithium polymeer batterijen zijn minder gevaarlijk dan Nicad of lood-zuur accu’s maar je moet ze wel normaal behandelen. In de bovenstaande video’s zie je wat er gebeurt als je er niet normaal mee omgaat. Ook als je externe batterijen koopt voor het opladen van je iPone is het iets om rekening mee te houden. Niet voor niets hebben externe accu’s vaak een certified by Apple keurmerk. Als het mis gaat dan is het enige voordeel dat een Lithium polymeer batterij zeer snel uitbrand maar lithium is niet te blussen met water.

Een Lithium polymeer batterij kan bij het opladen ook overhit raken. Nokia heeft hier enige jaren geleden ook problemen mee gehad. De BL-5C accu’s van bijna een productiejaar moesten toen uit de roulatie worden genomen. Het grootste nadeel van Lithium polymeer accu’s blijft dat het laadsysteem zeer precies moet werken omdat er anders explosie gevaar ontstaat.

pieter