Lancering nieuwe iPhone kost Nederlandse verzekeraars veel geld

De introductie van nieuwe smartphones zoals de iPhone gaat elke keer gepaard met een piek in claims bij verzekeringsmaatschappijen. Eerder bleek dat al uit cijfers van het Britse verzekeringsbedrijf Supercover Insurance. In de maand van de lancering van een nieuwe iPhone stijgen de schadeclaims bij de Engelsen met 50%. Ook in een korte periode voor en na de lancering van een nieuwe iPhone worden er ineens spontaan veel meer iPhones gestolen.

Consumenten die hun iPhone tegen schade verzekeren bewerken de “verouderde” iPhones met hamers en rijden er zelfs overheen met een auto om maar het nieuwste toestel te kunnen bemachtigen. Volgens de verzekeringsmaatschappij is het vrij moeilijk om een iPhone zo te beschadigen zodat hij niet meer werkt. Er zijn gevallen bekend dat mensen hun iPhone eerst van een gebouw hebben moeten gooien voordat hij echt niet meer functioneerde. Van de 40% verdachte claims worden er 10% afgekeurd. iPhone eigenaren claimen 60% meer dan andere smartphone gebruikers.

Vandaag maakte het Verbond voor Verzekeraars tegenover Radio 1 de Nederlandse cijfers bekend. De introductie van nieuwe smartphones blijkt ook in Nederland gepaard te gaan met een piek in claims bij verzekeringsmaatschappijen. Normaal gesproken krijgen zij maandelijks zo’n 15.000 meldingen binnen, maar bij onder meer de lancering van de iPhone 4, waren dat er meer dan 35.000. Ruim twee keer zo veel dus en vergelijkbaar met de Engelse cijfers.

Geertje Jansen van het Verbond voor Verzekeraars:

Verzekeraars claimen een nieuw toestel via hun inboedelverzekering en electronicaverzekeringen. Er is geen direct bewijs voor verzekeringsfraude maar opvallend is dat er zichtbare piekende zijn van diefstal, verlies en beschadiging van oude iPhones tijdens de lancering van een nieuwe iPhone.