KPN prijst zich bij iPhone gebruikers uit de markt

In december 2010 lanceerde KPN onder veel bombarie de iPhone op haar netwerk. In promotie video’s reden KPN vrachwagentjes volgeladen met iPhones langs het hoofdkantoor van T-Mobile in Den Haag met de tekst: iPhone 4 verdient toch een topnetwerk? Dat KPN een topnetwerk heeft kunnen we bevestigen maar vanaf 5 september zal het bij nieuwe abonnementen helaas niet meer te betalen zijn voor de gemiddelde iPhone gebruiker.

In april maakte KPN bekend dat ze het gebruik van chatdiensten zoals WhatsApp of het streamen van video’s over 3g extra gingen belasten. KPN gaf aan dat dit de enige mogelijkheid was om de kosten van het netwerk rendabel te houden. De plannen van KPN waren de aanleiding voor de netneutraliteit discussie die uiteindelijk leidde tot de komst van een nieuwe Telecomwet waarin staat dat telecomproviders het dataverbruik van gebruikers niet mogen reguleren of extra belasten. Gevolg is dat KPN vanaf 5 september de prijzen voor mobiel internet fors verhoogt en dat je daarnaast verplicht bent om bij een grotere databundel ook extra belminuten en sms’jes moet inkopen.

In juni gaven we al aan dat telecomproviders de kosten van het dataverkeer fors zullen verhogen en KPN is de eerste provider die vandaag de nieuwe tarieven bekend maakte. Vanaf 5 september introduceert KPN nieuwe mobiele abonnementen voor de merken KPN en Hi. De abonnementen zijn opgebouwd rondom het gebruik van mobiel internet, hebben een grotere variatie databundels en spelen daarmee in op de laatste trends in de Nederlandse telecommarkt volgens KPN. Bellen, sms’en en mobiel internetten zitten in één bundel en dat betekent dat als je nauwelijks gebruik maakt van bellen of sms je toch verplicht bent om deze twee opties erbij te kopen. Als je kiest voor een goedkope bundel krijg je een dataverbinding die aanzienlijk trager is dan een duurdere bundel en waarmee het vrijwel onmogelijk is om te Skypen via 3G of video te kijken.

De gemiddelde iPhone gebruiker heeft al gauw een databundel van 1GB per maand nodig en dat kost minimaal € 50. Als je regelmatig gebruik maakt van data met een iPhone zit je al gauw op zo’n 500MB per week en daarvoor ga je bij KPN € 150 per maand voor betalen. Naast de nieuwe tarieven had KPN vandaag nog een verassing in petto, want je zal ook meer moeten bijbetalen voor een nieuwe iPhone in de toekomst.

Bij de totstandkoming van de nieuwe abonnementen heeft KPN consumenten en overige stakeholders geraadpleegd. Volgens KPN snappen consumenten de structuur en vinden ze de elementen van de propositie positief. Volgens ons heeft KPN die peiling gehouden in een gekkenhuis want er is natuurlijk niemand die dit soort tarieven serieus gaat nemen en het zou ons niets verbazen als vandaag bij T-Mobile en Vodafone de vlag is uitgegaan na de bekendmaking van deze krankzinnige nieuwe mobiele abonnementsvormen.