KPN heeft privacywetgeving door gebruik van DPI niet geschonden

KPN heeft vandaag een nieuwe verklaring gegeven over het gebruik van Deep Packet Inspection (DPI). Net als gisteren benadrukt KPN dat ze de gegevens van abonnees niet hebben misbruikt en dat de provider het gebruikt om het mobiele internetverkeer in kaart te brengen. De verklaring die KPN vanmiddag stuurde is een stuk helderder dan de verklaring van gisteren die de verwarring alleen nog maar groter maakte. Het verhaal over Deep Packet Inspection zal hiermee als een nachtkaars uitgaan.

KPN heeft niet afgeluisterd en meegekeken bij gesprekken en berichten van klanten, niet de privacy wet-en regelgeving overtreden en niet de algemene voorwaarden geschonden bij het meten van dataverkeer. Baptiest Coopmans, lid van de Raad van Bestuur van KPN:

“Ik vind het heel vervelend dat een verkeerde indruk is gewekt. Iedereen in Nederland kan erop vertrouwen dat we volstrekt vertrouwelijk met gegevens van klanten omgaan. We kijken nooit naar de inhoud van telefoontjes, berichten en data. Dat willen we niet en dat mogen we ook niet. We analyseren dataverkeer om in te spelen op toekomstige ontwikkelingen en om onze netwerken up-to-date te houden, maar we kijken nooit op individueel niveau naar gegevens.”

Waarom gebruikt KPN DPI?

KPN maakt sinds november 2010 gebruik van een techniek om het dataverkeer op het mobiele netwerk te monitoren. Reden hiervoor was de introductie van de iPhone bij KPN in combinatie met de waarschuwingen voor een zwaardere belasting van het netwerk als gevolg van massaal gebruik van smartphones. De gebruikte techniek kan typen dataverkeer onderscheiden. Daarbij gaat het niet om de inhoud van het dataverkeer, om maar om het sóórt dataverkeer. In gewone mensentaal: KPN kan bijvoorbeeld zien dat er gebruik wordt gemaakt van WhatsApp of andere apps, maar leest de berichten niet. Ook het aantal verzonden berichten wordt niet geteld, alleen het volume MB’s dat hiermee is gemoeid.

Wetgeving

Het Wetboek van Strafrecht verbiedt telecommunicatieaanbieders kennis te nemen van de inhoud van dataverkeer. KPN heeft geen kennis genomen van de inhoud van dataverkeer. De Wet bescherming Persoonsgegevens en de Telecommunicatiewet stellen regels ten aanzien van het verwerken van verkeersgegevens en daar heeft KPN zich aan gehouden en er is dus geen sprake van een schending van de privacywetgeving. KPN wil eventueel een derde onafhankelijke partij inzage geven in de manier hoe ze het dataverkeer monitoren.

Vodafone en T-Mobile?

Ook Vodafone gaf vandaag toe dat ze gebruik maakt van DPI. Net als KPN gebruikt Vodafone het vooral om verkeersstromen op het netwerk in de gaten te houden. Als de vraag ineens enorm toeneemt kunnen ze de capaciteit van het netwerk beter managen. Het gebruik van DPI is ook niet nieuw en telecomprovider AT&T gebruikt het al jaren om het internetverkeer van de hummer onder de smartphones te monitoren, de iPhone. Naast het bewaken van de capaciteit van het netwerk gebruiken de providers het ook om te kijken of abonnees gebruik maken van diensten die niet zijn toegestaan op het netwerk. T-Mobile maakt geen gebruik van DPI.

OPTA

De NOS vroeg de OPTA om een verklaring en die gaf aan dat DPI niet het juiste middel is om internetverkeer in kaart te brengen. Of er een extern onderzoek komt naar het gebruik van DPI door telecombedrijven is niet duidelijk. De Opta wijst hiervoor naar het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).

DPI is een zwaar middel om het dataverkeer in kaart te brengen volgens Milton Mueller, Hoogleraar aan de TU Delft in een uitzending van Nieuwslicht.

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=SAHs_1ZuXgI’]