Kinderen tot 30 maanden kunnen beter met blokken spelen dan met een iPad of iPhone

Wetenschappers van de Boston University School of Medicine hebben een onderzoek gedaan naar het gebruik van smartphones zoals de iPhone en tablets zoals de iPad onder peuters tot 30 maanden. Ze beïnvloeden de ontwikkeling van de sensorische zenuwen voor het gevoel en visueel-motorische vaardigheden. Deze zijn belangrijk voor het aanleren en toepassen van wiskunde en andere wetenschappen op latere leeftijd. Het is beter voor kinderen om met blokken te spelen dan met een iPad voor de ontwikkeling op latere leeftijd.
hector
De arts met als specialisatie kindergeneeskunde geeft aan dat iPhones en iPads misschien wel handig zijn om kinderen te entertainen en dingen te leren maar het is verstandig om dat pas te doen als ze ouder dan 30 maanden zijn. Het gebruik van iDevices op jonge leeftijd heeft significante nadelige gevolgen voor de ontwikkeling. Het advies is dat ouders vooral moeten communiceren met hun kinderen en als ze het even niet meer zien zitten moeten ze, ze niet achter een iPad plakken. Mens tot mens contact is in de eerste jaren zeer belangrijk. Na 30 maanden is het gebruik van elektronische boeken en apps wel goed, maar met mate. Programma’s zoals Sesamstraat, elektronische boeken en mobiele apps kunnen worden gebruikt om de woordenschat en begrijpend lezen van kinderen te verbeteren maar pas als ze in de buurt zitten van een schoolgaande leeftijd. Meer over het “gevaar” van iPads, iPhones en Steve Jobs scholen kan je hier en hier lezen.

hekkie dark