Kan Apple het niet meer bijbenen?

Het gerucht dat Apple de iPhone 5 mogelijk pas volgend jaar gaat lanceren is op Amerikaanse websites ingeslagen als een bom. Tijdens de release van de iPhone 4 en onlangs nog bij de start van de verkoop van de iPad 2 bleek wederom dat Apple de vraag nog nauwelijks aankan. Dat succes is natuurlijk mooi maar door de grote vraag is Apple hard op weg om hoofdleverancier te worden van massaproducten met de bijbehorende problemen.

Het lijkt er op dat Apple door de druk vanuit de markt steeds meer steken laat vallen. De iPhone 4 is voorzien van de Death Grip, de iPad 2 van het zogenaamde backlight bleeding wat overigens bij normaal gebruik niet te zien is maar als je een zwarte achtergrond hebt zie je in de randen van het scherm delen die licht doorlaten van het blacklight. Inmiddels spreken sommigen al van een productiefout. De iPad 2 werkt verder prima afgezien van de belachelijke camera’s die er in zitten. Wij hadden liever gezien dat Apple nog even had gewacht met de introductie van de iPad 2 met een goed display hebt en een camera waar je ook wat aan hebt.

Vandaag is iedereen verbaasd over de iPhone 5 die mogelijk niet op 6 juni zal worden geïntroduceerd maar op zijn vroegst pas in september of zelfs pas in januari 2012. Wij denken dat de kwaliteit van de iPhone 5 alleen maar beter zal worden door een uitgestelde release. Daarbij kan Apple dan ook rustig de distributie op orde brengen zodat je als consument niet weken moet wachten totdat je eindelijk een iPhone 5 kan kopen.

Probleem is wel dat de concurrentie niet stil zit en de aandeelhouders van Apple ook niet. Als Apple 7 maanden wacht met de release van de iPhone 5 zullen er ook veel mensen zijn waarvan het contract bij hun telecomprovider afloopt en die moeten kiezen voor een nieuw toestel en dat zal geen iPhone 4 worden omdat die tegen die tijd al weer een jaar “oud” is. Apple is trots op het verworven marktaandeel en dat gaan ze niet uit handen geven. De iPhone 4GS of iPhone 5 zal dit jaar zeker verschijnen al is het maar om de concurrentie, de consument en de aandeelhouders zoet te houden.