Het Kabinet wil gebruik van smartphone op de fiets verbieden

Vorig jaar bleek dat het kabinet bellen en appen op de fiets niet gaat verbieden omdat het niet te controleren is. In onze buurlanden België en Duitsland is het wel verboden. Hier kunnen fietsers als een kamikaze op de fiets onderweg gewoon hun sociale netwerk bijhouden en bellen. Daardoor gebeuren er steeds meer ongelukken en bij 20% van de ongevallen onder jongeren tussen 12 en 21 jaar is de oorzaak het gebruik van een smartphone.

Het kabinet gaat nu alsnog onderzoeken of er een verbod op het gebruik van een smartphone op de fiets haalbaar is. Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu benadrukt dat het ingewikkeld is om het belgedrag op de fiets te veranderen en dat een verbod moeilijk te handhaven is.

Volgens Schultz zijn er steeds meer jongeren die gebruik maken van een mobiele telefoon maar ook de smartwatches die allerlei signalen geven leiden af in het verkeer. De nieuwe cijfers over het aantal verkeersdoden tonen aan dat het verstandig is om alsnog met een verbod op het gebruik van een smartphone op de fiets en dan zou het verstandig zijn als de minister ook het gebruik van oordopjes op de fiets gaat verbieden.

Uit recent onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat er jaarlijks tientallen doden en honderden gewonden vallen door het gebruik van een mobieltje tijdens het fietsen. Bij de Nationale Politie weten ze niet hoeveel onoplettende fietsers een ongeval veroorzaken omdat ze dat niet bijhouden.
fiets