James Bond wil geen Android smartphones omdat ze niet goed genoeg zijn

In november 2014 bleek dat Sony Pictures Entertainment was gehackt. Gevolg was dat er vertrouwelijke informatie op straat kwam te liggen waaronder het script van de nieuwe James Bond film Spectre die vorige week in premiere ging. Naast het script bleek ook uit gelekte email dat fabrikanten van Android smartphones er veel geld voor over hadden om hun smartphone in de handen van James Bond te zien in de film.

Sony had 18 miljoen dollar over voor marketing en promotionele doeleinden in de Spectre film en Samsung zelfs 50 miljoen. Voor product placement wilde Samsung dat Bond met een Samsung toestel in de film te zien zou zijn. Eerder bleek ook al dat Sony James Bond met een Xperia Z4 in de film wilde zien. Bond acteur Daniel Craig zou daarvoor 5 miljoen dollar ontvangen van Sony.

Uit de gelekte email blijkt dat de producent van de Bond films, Barbara Broccoli samen met Columbia Pictures dat heeft weten te voorkomen:

“BEYOND the $$ factor, there is, as you may know, a CREATIVE factor whereby Sam and Daniel don’t like the Sony phone for the film, the thinking, subjectively/objectively is that James Bond only uses the ‘best,’ and in their minds, the Sony phone is not the ‘best”

Uit de email blijkt dat Bond acteur Daniel Craig en regisseur Sam Mendes geen Android smartphone in hun film wilden hebben omdat Bond alleen het beste van het beste gebruikt en dat is een Android smartphone niet.

Product placement in Bond films is heel normaal. Zo zien we in Spectre naast de vertrouwde Aston Martin DB5 ook een custom build Aston Martin DB10. Bond gebruikt ook geen Rolex meer maar een Omega horloge. Daarnaast is er een gerucht dat Heineken (de Apple onder de biermerken) maar liefst 89 miljoen euro heeft betaald om James Bond een flesje Heineken in de film te laten openen.

Apple doet niet aan product placement omdat dat niet nodig is.
spectre