iPhone zorgt weer voor overlast op T-Mobile netwerk

De afgelopen dagen zijn er opvallend veel T-Mobile gebruikers die klagen over weg vallende telefoonverbindingen, netwerk problemen en de standaard slechte data verbindingen op het T-Mobile netwerk. Inkomende gesprekken worden direct doorgeschakeld naar voicemail en de sms notificaties van de gemiste oproepen komen veel te laat binnen. Ook zijn er T-Mobile gebruikers waarbij de sms-berichten te laat worden afgeleverd. Volgens T-Mobile woordvoerder Henny van der Heiden heeft het 3G-netwerk van de telecomprovider inderdaad op bepaalde locaties te maken met overbelasting, maar zou het sporadisch voorkomen.

De oorzaak ligt grotendeels bij het grote aantal iPhone gebruikers op het T-Mobile netwerk. Niet voor niets noemt men de iPhone ook wel de Hummer onder smartphones. De groei van het dataverkeer op het T-Mobile netwerk is vooral te danken aan de iPhone en haar veelbesproken Hummer-achtige honger naar bandbreedte. De bekende klachten over de overbelasting van het netwerk van telecomproviders komen doordat het spectrum overbelast is. Een gebruiker merkt dit aan onderbroken gesprekken, gemiste SMS-berichten, vertraagde voicemail berichten en langzame downloads. Ook als Apple andere service providers de iPhone laat verkopen blijft het probleem bestaan. De infrastructuur van telecomproviders blijft hetzelfde dus hoe meer “hummers” op het netwerk hoe erger het probleem.

T-Mobile doet overigens niet moeilijk bij aanhoudende klachten over het netwerk. Eerder gaven ze korting op de abonnementskosten en bij onwerkbare situaties kan je, je iPhone terug sturen en je abonnement per direct opzeggen.

De klachten van de afgelopen week zijn vergelijkbaar met een bericht wat wij vorig jaar al schreven.