iPhone verovert langzaam zakelijke markt

Een studie toont aan dat zakelijk gebruik van een iPhone geld bespaart ten opzichte van andere smartphones zoals de Blackberry. 

Volgens een onderzoek van Forrester Research zijn medewerkers van een bedrijf die de iPhone gebruikt in een zakelijke omgeving gemotiveerder om werk-gerelateerde informatie te bekijken en te bewerken dan medewerkers van bedrijven die bijvoorbeeld de Blackberry gebruiken.

Op internet browsen is met een Blackberry onhandig en werkt met een iPhone beter. Ook willen mensen in een zakelijke omgeving liever zelf een smartphone kiezen. Nu wordt dat meestal door een IT afdeling opgelegd.

Forrester heeft eerder bedrijven afgeraden om de iPhone te gebruiken in een zakelijke omgeving vanwege de hoge prijs en de beveiliging. Sinds de laatste firmware update zijn die problemen opgelost volgens Forrester. Bedrijven als Amlin Pharmaceutical, Kraft Foods en Oracle zijn een voorbeeld waar het gebruik van de iPhone heeft geleid om de doelstellingen van het bedrijf te halen.

Senior IT directeur Todd Stewart van Amylin Pharmaceutical, beschrijft de iPhone als makkelijk te ondersteunen en dat ze door de intergratie van Microsoft Exchange slechts 3 dagen nodig hadden om 3000 personen in het bedrijf te voorzien van iPhones en push mail. De kracht van de Safari browser en de e-mail applicatie op de iPhone zorgde ervoor dat velen de iPhone eerder zagen als een netbook dan als een mobiele telefoon.

De iPhone blijkt ook goedkoper in gebruik: Amylin bespaarde $360 dollar per jaar per telefoon. Dit komt mede doordat de gebruiker in het bedrijf ook meteen eigenaar is van de iPhone. “Wanneer een personeelslid eigenaar is van de telefoon, zal hij minder vallen,” aldus Todd Stewart.

Bij Kraft, zorgde de iPhone voor een cultuur omslag. Medewerkers zijn tevreden met de iPhones en de vraag naar support daalde aanzienlijk omdat medewerkers elkaar wel even helpen als er een probleem is. 

Bij Oracle bracht de iPhone mogelijkheden die voorheen niet mogelijk waren. Vooral de ontwikkeling van mobiele zakelijke tools is hierdoor in een stroomversnelling gekomen. 

Er zijn ook problemen met de iPhone. Van hardware tot de administratie van rechten. De korte batterij duur, kalender synchronisatie en VPN auto-login zijn een paar pijnpunten. Veel van de klachten worden door de nieuwe 3.0 iPhone firmware opgelost.

Oracle heeft op dit moment 4000 iPhones in gebruik, Kraft voegt elke maand 400 iPhones toe en denkt eind dit jaar aan de 5000 te zitten. Amylin denkt dat 75% van de medewerkers voor het eind van het jaar een iPhone gebruikt. 

De monopolie van BlackBerries in het bedrijfsleven zal verminderen niet meer allen draait om e-mail en agenda. De Blackberry werkt beter voor e-mail en agenda, de iPhone is beter voor de rest volgens Shadler.

Via: AppleInsider