iPhone met T-Mobile in Den Haag is alsof je werkt in Kazachstan

Stel je werkt in het centrum van Den Haag op een plek die ook nog eens redelijk bekend is bij de meeste Nederlanders. Je hebt al twee jaar een iPhone en een aantal collega’s die er ook een hebben. Noodgedwongen via T-Mobile want die is de enige die de iPhone 3G en 3GS kan leveren in Nederland. Op hun website staat dat ze het meest innovatieve netwerk in Europa hebben en in 2008 is het netwerk ook nog eens geheel vernieuwd en gemoderniseerd waardoor ze het verkopen als het meest innovatieve netwerk in Nederland wat ook nog eens zeer geschikt is voor de iPhone3G(S). Gelukkig beschrijft T-Mobile op hun website ook dat klanten in toenemende mate de behoefte hebben om altijd en overal gebruik te maken van de T-Mobile internetdiensten, waardoor ze het netwerk netwerk continu verder uitbreiden en optimaliseren. Dat zit wel goed zou je denken. Ook als je de onderstaande dekkingskaart van T-Mobile ziet.

xfiles

Maar wat blijkt er klopt geen moer van. Dat mooie dekkingskaartje van T-mobile klopt voor geen meter. In het paarse gebied in het centrum van Den Haag ben je vrijwel altijd onbereikbaar. Het snelle dataverkeer wat via de iPhone mogelijk zou zijn in combinatie met het speciale T-Mobile abonnement voor de iPhone is op dit moment nog trager dan een modem uit de jaren 80 met een topsnelheid van 300 b/s. T-Mobile haalt soms niet eens de helft daarvan. Een video clipje gemaakt met de iPhone 3GS van 16 seconden uploaden naar een sociaal netwerk duurt op dit moment maar 5 uur.

bs

Vlak na de introductie van de iPhone 3G in Nederland toen er nog geen 200.000 van verkocht waren ging het soms nog best goed met het T-Mobile dataverkeer maar het lijkt er op dat T-Mobile ergens een GSM paal op een dak heeft neergezet met een bepaalde capaciteit die inmiddels ruimschoots is overschreden. Als je geluk hebt kom je als je een simpel e-mail bericht wil versturen in een soort wachtrij waarna je berichtje van een paar kilobyte na vijf minuten wachten pas verzonden kan worden. Als je iets leuks of nieuwswaardigs tegen komt en het wil versturen via Twitter is dat bijna onmogelijk. Een gemiddelde werkdag met de iPhone 3G en 3GS in de buurt van het Binnenhof (en daarbuiten) ziet er zo uit:

noservice

Eerder dit jaar schreven we al over een cameraploeg die dagelijks werkt op het Binnenhof voor het NOS Journaal en Den Haag vandaag. Sinds ze gebruik maken van een iPhone van T-Mobile zijn ze regelmatig onbereikbaar. Ook komen ingesproken VoiceMail berichten uren later pas aan en soms zelfs een dag later. Noodgedwongen hebben ze naast hun iPhone nu een tweede toestel moeten kopen om bereikbaar te zijn. Een ander simkaartje in de iPhone is vanwege de simlock niet mogelijk. Bellen met de klantenservice hebben ze opgegeven na uren in wachtrijen te hebben gestaan.

3mobiles

Afgelopen dinsdag was de dag van de ultieme test: Prinsjesdag. Traditioneel komen er dan veel dagjes mensen naar Den Haag en die zijn dan te vinden rondom het Binnenhof. Het waren er genoeg om het hele T-Mobile netwerk volledig plat te leggen want dataverkeer was tussen 11:30 uur en 16:00 uur onmogelijk. Dat je niet bereikbaar bent via T-Mobile is standaard dus daar was weinig verschil te merken. Wat ook opvalt is dat de netwerk indicatie van de iPhone vaak gewoon streepjes laat zien en het 3G symbool terwijl er op dat moment totaal geen inkomende communicatie (voicemail) of dataverkeer mogelijk is.

moby

De vraag is nu wat moet je hier mee als consument? Antoinette Hertsenberg van Radar bellen of is het een tip voor haar programma opgelicht? Je betaald minimaal 30 euro per maand voor een dienst die je niet krijgt. En dat is niet iets van enkele maanden maar dit duurt al twee jaar en het lijkt er op dat het met de dag erger aan het worden is. Het is leuk zo’n iPhone maar wat moet je er mee als je 90% van de functionaliteit nauwelijks kan gebruiken doordat de provider van het toestel met het meest innovatieve netwerk in Europa een netwerk blijkt te hebben uit Kazachstan.

We kunnen deze vergelijking maken omdat we het hebben getest over een periode van twee jaar met meerdere iPhones 3G en 3GS en met bijna alle iPhone firmware versies tot 3.1 Inmiddels zijn er tientallen gebruikers van een iPhone 3G(S) in het gebied die exact dezelfde problemen hebben. Maar ook buiten Den Haag is het een drama. Bijvoorbeeld in de trein. Of je nou van Den Haag naar Amsterdam gaat of naar Rotterdam. Het netwerk valt constant weg en je mag blij zijn als je op gprs snelheid wat kan browsen. In de spits is het merkbaar slechter en merk je ook dat de data capaciteit van het T-Mobile netwerk in de rest van Nederland zeer snel achteruit gaat.

tnobile

De toename van het dataverkeer kan geen verassing meer zijn voor T-Mobile in december vorig jaar maakten ze zelf bekend dat door de komst van de iPhone het dataverkeer explosief was gegroeid. Van wekelijks 3,1TB in juni 2008 naar 20,5TB in december 2008. In diezelfde maand bracht T-Mobile naar buiten dat er 100.000 iPhones waren verkocht in Nederland. Inmiddels zijn het er meer dan 240.000 (T-Mobile verkoopt ongeveer 10.000 iPhones per maand) en zal het dataverkeer rond de 50TB per week liggen. Het is dus vrij logisch dat je als consument niet meer normaal kan werken met een iPhone.

Twee jaar geleden was het nog leuk om een iPhone te hebben maar op dit moment kunnen wij niemand meer een iPhone aanraden in combinatie met een T-Mobile abonnement tenzij je genoegen neemt om met WAP snelheid op het internet te browsen. Wij zijn klaar met T-Mobile en gaan eens kijken of we onze abonnementen op kunnen zeggen vanwege diensten die ze beloven maar niet (meer) kunnen waarmaken. Tips zijn welkom en wij zijn benieuwd of het in de rest van Nederland ook zo’n drama is?