iOS games zijn totaal verziekt en laten vooral digitale diarree zien om in-app aankopen te doen

Nieuwe Media Advocaat Thomas Baekdal slaat de spijker op zijn kop met een artikel over games voor iOS. De spelletjes zijn inmiddels zo verziekt door advertenties, in app aankopen en de bedel push berichten dat ze nog nauwelijks normaal te spelen zijn. Vooral grote fabrikanten van games maken zich hier schuldig aan. Ze geven games vaak gratis weg en spammen je vervolgens dood om in-app aankopen te doen. Game ontwikkelaars zijn al enige tijd volledig de weg kwijt en maken games nu zo dat je alleen via extra in-app aankopen het spel verder kan spelen en als je geen credits koopt dan zorgen game ontwikkelaars er wel voor dat je zo geïrriteerd raakt dat je alsnog credits koopt om normaal verder te spelen.

1

Er zijn gelukkig nog wel software ontwikkelaars die een normaal bedrag vragen voor hun spel en je vervolgens met rust laten. Die begrijpen dat je lol moet hebben tijden het spelen van een spelletje en niet constant overgehaald wil worden om op een banner te klikken of credits te kopen via in-app aankopen. De mobiele game industrie is tegenwoordig een “mobile scamming industry” volgens  Thomas Baekdal en daar sluiten we ons graag bij aan. Het ergste is nog wel dat Apple deze app’s als  Editors’ choice aanprijst op de voorpagina van de App Store. Kinderen weten inmiddels niet beter en de volgende generatie iOS gamers zullen de in-app aankopen en daarmee het aftroggelen of bedelen naar geld als normaal zien. Het zou review websites en iPhone blogs sieren om de iOS scamming games met in-app aankopen niet meer te reviewen. Als je op zo’n artikel klikt dan krijgen ze daar geld voor dus dat zien we helaas niet zo snel gebeuren. Het geeft wel goed weer hoe verziekt het iOS game platform inmiddels is. Het gaat helemaal niet meer om het spelplezier van de iOS gebruiker maar om de inhoud van je portemonnaie.

Software ontwikkelaars kunnen een voorbeeld nemen aan de ontwikkelaars van bijvoorbeeld Minecraft, daar betaal je eenmalig een normaal bedrag voor en dan is het ook klaar. Niets geen gebedel om extra steentjes te kopen om verder te kunnen bouwen. Naast games zien we de in-app aankopen ook steeds vaker in normale applicaties verschijnen en ook dat is een kwalijke zaak. Inmiddels zijn de iOS in-app aankopen een miljarden industrie en Apple ontvangt daar ook geld voor. Het zou Apple sieren als ze het in-app aankoop gedrocht weer de nek omdraait en de prijzen van app’s verhoogt want het gebruiksgemak en spelplezier van applicaties daalt steeds verder naar een dieptepunt door de “iOS scamming industry.”

2