In bed lezen met een iPad, iPhone of e-reader verstoort de aanmaak van het slaaphormoon melatonine

Onderzoekers van de Harvard Medical School waarschuwen dat het lezen van een e-book, iPad of bijvoorbeeld een iPhone in bed slecht voor je is. Het blauwe licht verstoord de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Dit heeft tot gevolg dat je slaapritme verstoord wordt omdat je biologische klok, die werkt met behulp van licht in de war raakt.

Twaalf personen zijn twee weken onderzocht in een slaaplaboratorium door ze eerst 5 dagen een boek te laten lezen daarna 5 dagen via een iPad. Bloedonderzoek toonde aan dat de aanmaak van het slaaphormoon melatonine afnam tijdens het lezen via een iPad. Daarnaast duurt het ook langer voordat je in slaap valt, je slaapt minder diep en de proefpersonen worden minder uitgerust wakker. De onderzoekers geven aan dat e-readers zoals de Nook en de Kindle Fire vrijwel dezelfde impact hebben als het lezen van een iPad.

De wetenschappers zijn geschrokken van de uitkomst van het onderzoek omdat een structurele slaapritme stoornis door een tekort aan melatonine uiteindelijk obesitas, diabetes of kanker kan veroorzaken:

Sleep deficiency has been shown to increase the risk of cardiovascular disease, metabolic diseases like obesity and diabetes, and cancer. Thus, the melatonin suppression that we saw in this study among participants when they were reading from the light-emitting e-reader concerns us.

Het advies is dus om s’avonds van papier te lezen voordat je gaat slapen en niet vanaf een display. De onderzoekers geven tieners een extra waarschuwing omdat die al vaak een slecht slaapritme hebben doordat ze te laat naar bed gaan en in de ochtend moeite hebben met opstaan. Als ze dan ook nog eens voor het slapen gaan lezen vanaf een e-reader, iPhone of iPad heeft dat is dat extra schadelijk voor de aanmaak van melatonine. De publicatie van het onderzoek kan je hier lezen.
hekkie dark