Geen iPhones, iPod’s, Nintendo’s en Macbooks in het vliegtuig

Toen nog weinig mensen in Nederland een iPhone hadden heb ik wel eens het verzoek gehad bij een niet nader te noemen instantie in Nederland om de iPhone buiten te laten liggen in de auto. Er zouden explosieven in het toestel kunnen zitten die niet zichtbaar zijn op een scan. Een demonstratie van het toestel om te laten zien dat het slechts ging om een iPhone en niet om een toestel met een vervangen accu met C-4 explosieven of PETN overtuigde de beveiligingsbeambte destijds niet.

iphone-3g-battery

Dat je nog steeds na 11 september 2001 en eigenlijk als sinds de Lockerbie aanslag gewoon kan vliegen met een iPhone, iPod, Macbook, notebook, PSP, Nintendo etc, etc verbaasd mij al jaren. Iedere knutselaar kan eenvoudig een deel van de accu vervangen voor C-4 explosieven. C-4 raakt nogal eens spontaan kwijt in gebieden waar men er veel gebruik van maakt, maar ook dichter bij huis. C-4 (semtex) is geurloos en het is moeilijk om op te sporen en is ook gebruikt om een vliegtuig bij Lockerbie in Schotland op te blazen.

De Amerikaanse Transport Autoriteit gaat waarschijnlijk naar aanleiding van de mislukte aanslag op vlucht 253 van Amsterdam naar Detroit, van Eerste Kerstdag verbieden om gebruik te maken van iPhones, iPod’s, laptops en soortgelijke elektronica op vluchten van en naar de Verenigde Staten. Dit blijkt uit enkele indicaties die TechCrunch op zijn website heeft staan.

De Amerikaanse Transport Autoriteit heeft de volgende verklaring gegeven waar nog niet uit blijkt dat het gebruik van electronica tijdens vluchten op dit moment verboden is:

“Passengers flying from international locations to U.S. destinations may notice additional security measures in place. These measures are designed to be unpredictable, so passengers should not expect to see the same thing everywhere. Due to the busy holiday travel season, both domestic and international travelers should allot extra time for check-in.”

Laten we hopen dat ze dat wel snel gaan doen want een Macbook, iPhone, iPod met een accu die vervangen is door semtex of erger kan je niet zien op een scan en kan je gewoon mee aan boord nemen van een vliegtuig.

ifixit-late09macbook_thumb

In 1998 bleek al uit onderzoek van de BBC dat er slechts 350 gram semtex nodig was om de Lockerbie-aanslag te plegen op vlucht 103 van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Pan Am op 21 december 1988 boven het Schotse plaatsje Lockerbie. De semtex zat verborgen in a Toshiba radio.

Een iPhone accu weegt 135 gram en hoef je soms niet eens te prepareren, maar een halve geprepareerde accu of ander onderdeel van bijvoorbeeld een Macbook is meer dan genoeg voor een Lockerbie herhaling.

De vraag is of luchtvaart autoriteiten de vluchten bomb-proof kunnen maken? De controle van passagiers zal nog strenger worden maar hoe kan een medewerker van de marechaussee zien of er een potentiële bom aan boord van een toestel komt?

De goederen die in je koffer zitten krijgen voordat ze het bagageruim in gaan een grondige inspectie. Hoe dat precies in zijn werking gaat is vanwege veiligheidsaspecten onduidelijk. Er bestaat apparatuur die semtex kan detecteren door middel van geur. Elk electronica product kan aan de hand van de technische specificaties en een schema worden vergeleken op afwijkingen, maar dit is nogal tijdrovend en zal nauwelijks gebeuren.

Overheden reageren momenteel met het verbeteren en het op grotere schaal inzetten van veiligheidsapparatuur. Minister Hirsch Ballin van Justitie wil zo snel mogelijk passagiers op Nederlandse luchthavens controleren met een bodyscan.

Vliegen zal helaas steeds minder leuk worden maar veiligheid gaat boven alles. Je moet er toch niet aan denken dat je buurman in plaats van een App een paar gram C-4 detoneert. Laten we hopen dat de Amerikaanse Transport Autoriteit snel regels opstelt waarbij het gebruik van elektronica tijdens vluchten verboden is.