Financial Times is begonnen met het post-App Store tijdperk

Zoals we eerder schreven is de Financial Times klaar met de App Store en het beleid van Apple. Dit omdat Apple 30% van de opbrengst van de verkoop van de iPad edities van the Financial Times wil hebben. Veel uitgevers zoals de Financial Times zijn boos op Apple omdat ze hebben meegeholpen met de iPad-hype en fors hebben geïnvesteerd en voelen zich bedrogen. Het Britse uitgeefconcern Pearson introduceerde gisteren the Financial Times als HTML5 web app. Volgens de uitgever zal de concurrentie voor de iPad snel groeien en is het voor uitgevers niet nodig om nog gebruik te maken van een gesloten ecosysteem als de App Store van Apple. De krant is via het web te lezen op een iPhone en de iPad en de web editie is binnenkort ook geschikt voor andere smartphone en tablet gebruikers.

De FT web app is bereikbaar via deze link of via app.ft.com

De toekomst van een krant zit niet in een iPad of iPhone app maar in een universele web applicatie die toegankelijk is voor meerdere platformen. Een goed voorbeeld van zo’n web app was al te zien via http://nytimes.com/chrome De New York Times maakte voor het Google Chrome besturingssysteem een geheel nieuwe aangepaste website die ook prima werkt op de iPad en andere devices zoals het Android platform die HTML5 ondersteunen. Daar zit de toekomst en niet een speciale editie voor elk platform. De Financial Times sluit zich ook aan bij het post-App Store tijdperk.