Europese uitgevers voelen zich bedrogen door Apple en plannen een rondetafelgesprek

Europese uitgevers voelen zich bedrogen door Apple doordat Apple 30% van de opbrengst van de verkoop van iPad edities wil hebben. Het hoofd van de International Newsmedia Marketing Association waarbij 5000 uitgevers zijn aangesloten uit 80 landen wereldwijd, wil samen met de European Online Publishers Association op 17 februari een rondetafelgesprek houden in Londen om de problemen te bespreken.

Veel uitgevers zijn boos terwijl ze nog geen 2 maanden geleden allemaal enthousiast over de iPad en de App Store waren. Ze hebben meegeholpen met de hype en fors geïnvesteerd maar voelen zich nu bedrogen.

“Some say they feel betrayed. They believed that it would be a great way to access content from newspapers and magazines. So they hyped the iPad, and many of them invested in apps for it. By promoting these apps, they promoted the device. Publishers in fact helped to make the iPad successful on the market.”

De introductie van The Daily met een nieuw betaalsysteem zou een nieuw tijdperk moeten openen voor uitgevers om uit de malaise te komen maar het lijkt er op dat de uitgevers daar niet meer op zitten te wachten. Ondertussen staat de onderstaande reclame voor The Daily op de voorpagina van de Amerikaanse Apple website. Een teken dat Apple inmiddels goed de weg kwijt is en dat de 30% provisie per verkochte editie van The Daily gewoon handel is.

De Belgische minister van Media Ingrid Lieten heeft een brief gestuurd naar Apple en de Europese Commissie. In de brief uit ze haar zorgen over de plannen van Apple met iPad-abonnementen.

De Belgische minister van Economie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) laat via de Belgische mededinginsautoriteit onderzoeken of Apple zich schuldig maakt aan machtsmisbruik door uitgevers te verplichten iPad-abonnementen op kranten of tijdschriften te verkopen via de App Store.

Tweede Kamerlid Afke Schaart van de VVD heeft vragen gesteld omdat Apple misbruik maakt van zijn positie en dat gaat te ver volgens Schaart.

Chef internet Ernst-Jan Pfauth van NRC Media is ook klaar met Apple: Door de registratie en betaling van de uitgevers over te nemen nestelt het bedrijf zich tussen de uitgever en de abonnee. Apple neemt de relatie met de klant over en reduceert daarmee de uitgevers tot contentfabriekjes. In dit scenario wordt Apple wat ons betreft veel te dominant.