Europese Commissie roept Google en Apple op het matje vanwege misleiden van consumenten via in-app aankopen

De Europese Commissie heeft vandaag en morgen gesprekken met vertegenwoordigers van Google en Apple over de in-app aankopen en de onverwacht hoge kosten die deze aankopen met zich mee kunnen brengen. Vanuit heel Europa zijn er klachten over de manier waarop software ontwikkelaars, Google en Apple geld proberen te verdienen.

Volgens consumenten is er sprake van misleiding omdat app’s vaak gratis lijken maar dat in praktijk niet blijken te zijn. Daarbij ergeren mensen zich ook aan het gebedel via applicaties om extra functies te kopen. Volgens EU-commissaris voor Justitie, Viviane Reding is het misleiden van consumenten een verkeerd bedrijfsmodel en druist het in tegen de EU-regelgeving met betrekking tot consumentenbescherming.

De iOS spelletjes zijn inmiddels zo verziekt door advertenties, in app aankopen en de bedel push berichten dat ze nog nauwelijks normaal te spelen zijn. Vooral grote fabrikanten van games maken zich hier schuldig aan. Ze geven games vaak gratis weg en spammen je vervolgens dood om in-app aankopen te doen. Veel game ontwikkelaars zijn al enige tijd volledig de weg kwijt en maken games nu zo dat je alleen via extra in-app aankopen het spel verder kan spelen en als je geen credits koopt dan zorgen game ontwikkelaars er wel voor dat je zo geïrriteerd raakt dat je alsnog credits koopt om normaal verder te spelen.

Het is goed dat de Europese Commissie dit oppikt en er iets aan gaat doen en hopelijk gaat Apple de bagger uit de App Store eens goed opschonen en het zou nog beter zijn als Apple de in-app aankopen helemaal afschaft. Dat laatste zal wel niet gebeuren want van elke aankoop gaat er 30% naar Apple en geld is inmiddels belangrijker dan gebruiksgemak in Cupertino.

app store