Apple wint weer Product Placement Award van Brandcameo

In populaire televisie programma’s, series en films zie je eigenlijk alleen nog maar Macs, iPhones en iPads. Sinds vorig jaar weten we dat je als fabrikant ook een prijs kan winnen met product placement en de 2011 Award for Overall Product Placement van Brandcameo gaat ook dit jaar weer naar Apple. In 2010 was in 30% van de nummer 1 bioscoop films een Apple product te zien en in 2011 steeg dat percentage naar 42.5%.

iPads, MacBooks, en iMacs zijn steeds vaker te zien in televisie programma’s maar ook in films die geen kaskrakers zijn. Dell, Chevrolet, en Ford staan gezamenlijk op de tweede plaats en deze producten zijn te zien in 22.5% van de top films.  Cadillac, Coca-Cola, en Mercedes Benz staan op de derde plaats en de producten zijn te zien in 17.5procent van de U.S. box office films.

De producten van Apple waren de afgelopen 10 jaar in 129 van de 374 topfilms met een nummer 1 notering (U.S. box office) te zien. Daarmee is Apple populairder dan Ford en Coca-Cola. Volgens Apple krijgen producenten van films geen geld voor de Apple product placement. Niet slim van de filmmakers en producten want 5 minuten Apple producten in de film Mission Impossible 4 vertegenwoordigen een product placement waarde van 23 miljoen dollar.

De product placement Award voor 2012 ziet er ook al gunstig uit voor Apple want in 50% van de nummer 1 films die tot nu toe te zien waren maakten de acteurs gebruik van Apple producten.

Product placement is in Nederland op televisie verboden. Zo zie je bijvoorbeeld in Nieuwsuur een MacBook Air met een Nieuwsuur sticker maar in veel RTL programma’s zie je regelmatig Apple producten zonder afgeplakt logo maar dat valt dan weer onder sluikreclame.