Apple was ook dit jaar weer dominant onder de kerstboom

Eind januari maakt Apple de kwartaalcijfers bekend waarin ook de decembermaand valt. Toch valt nu al een en ander op door metingen van mobiel advertentieplatform Flurry. 51,3% van de geactiveerde smartphones en tablets tussen 19 en 25 december was een iPad of een iPad.
flurry
Dat blijkt uit een analyse van 600.000 apps op mobiele platformen waar Flurry toegang tot heeft. Het Samsung aandeel was 17,7% en Microsoft wist met de Lumia smartphones een aandeel van 5,8% te halen.

Uit de cijfers blijkt ook dat de phablet zoals de iPhone 6 Plus in opmars is. Vorig jaar werden er nog 4% rond de kerst geactiveerd maar dit jaar steeg dat aantal naar 13%.
phab
Uit de cijfers blijkt ook dat full-size tablets minder populair zijn. Vorig jaar lag het percentage nog op 17% terwijl dat aandeel dit jaar daalde naar 11%.

Het is duidelijk dat de kerstman ook dit jaar weer liever Apple hardware onder de kerstboom legt. Vreemd is dat niet want Apple is ook het bedrijf die de mobiele revolutie in 2007 is gestart met de iPhone. Zeven jaar later zie je dat terug met een marktaandeel van 51% onder de kerstboom. De kerstperiode is niet echt een graadmeter voor de algehele tablet en smartphonemarkt maar het geeft wel aan dat de iPhone 6 en de iphone 6 Plus een absolute hit zijn geweest onder de kerstboom.