Apple verliest marktaandeel op de onderwijsmarkt omdat je voor 1 iPad ook 2 Chromebooks kan kopen.

Volgens de laatste gegevens van marktonderzoeksbureau IDC heeft Google met zijn Chromebook het afgelopen derde kwartaal een marktaandeel in het onderwijs weten te behalen wat hoger ligt dan het iPad aandeel. Google verscheepte 715.000 Chromebooks naar onderwijsinstellingen in de Verenigde Staten terwijl het iPad aantal bij scholen bleef steken op 702.000 stuks.

Het totale marktaandeel van de Chromebooks op de educatieve markt is nu 25%. Chromebooks zijn een stuk goedkoper dan een iPad. Zo betaal je voor een Chromebook $199 terwijl een iPad al gauw $379 moet betalen en dat is inclusief de educatieve korting voor het onderwijs.

Uit het onderzoek van IDC blijkt ook dat veel scholen een voorkeur geven aan een device met een volledig toetsenbord. De touchscreens op een iPad werken vaak toch niet prettig en als je dit wil oplossen heb je nog eens een extern bluetooth toetsenbord nodig. Sommige scholen in de VS geven die inmiddels standaard bij een iPad maar voor hetzelfde geld koop je al gauw 2 Chromebooks.

In Nederland zien we deze trend ook. Chromebooks zijn eenvoudiger te onderhouden voor IT afdelingen. Zelfs bij Nederlandse Universiteiten moeten medewerkers vaak noodgedwongen switchen van een Mac naar een PC omdat het diepgewortelde Microsoft bolwerk op de campus geen goede ondersteuning wil (of kan) bieden voor een medewerker met een Mac.
iPad onderwijs