Apple Pay is volgens Apple een succes maar veel gebruikers denken daar heel anders over

Volgens Apple CEO Tim Cook is Apple Pay een groot succes maar uit een onderzoek van Phoenix Marketing International blijkt iets anders. Tweederde van de Apple Pay gebruikers heeft problemen met betalen. Het onderzoek is gedaan onder 3000 personen en 66% van de iPhone 6 en iPhone 6 Plus eigenaren heeft zich aangemeld om de Apple Pay service te kunnen gebruiken.

Tenminste de helft van de Apple Pay gebruikers heeft wel eens een winkel bezocht waar je met Apple Pay zou moeten kunnen afrekenen maar op het moment dat ze wilden betalen kon dat op dat moment niet via Apple Pay. Nog eens 48% van die groep zegt dat transacties te lang duren en 42% zegt dat winkelpersoneel niet goed weet hoe Apple Pay werkt. Daardoor worden bedragen soms dubbel van hun rekening afgeschreven of zijn niet correct.

Mocht je denken dat is leuk zo’n onderzoekje van Phoenix Marketing International waar nog nooit iemand van heeft gehoord dan hebben we ook de uitkomst van een vergelijkbaar onderzoek over Apple Pay van Citi Research, onderdeel van de op een na grootste Amerikaanse bank.

Volgens Citi Research lopen winkeliers ook niet echt warm voor het nieuwe betaalmiddel van Apple. Dat heeft er mee te maken dat ze hun betaalsystemen moeten updaten om Apple Pay te kunnen gebruiken maar vermoedelijk ook dat Apple een deel van de transactiekosten opstrijkt.

Vanaf 24 april is het ook mogelijk om te betalen via de Apple Watch. In Nederland is het nog niet mogelijk om te betalen via Apple Pay. Volgens geruchten zal dat vanaf de tweede helft van 2015 mogelijk zijn maar dan moeten veel retailers wel hun betaalterminals upgraden.
1