Apple loopt steeds meer imagoschade op door iPhone 4

Na de publicatie van de Amerikaanse Consumentenbond waarin ze het ontvangstprobleem van de iPhone 4 op niet wetenschappelijke wijze aantonen ligt Apple wereldwijd zwaar onder vuur. Ook voer voor Apple haters die de publicatie gebruiken om aan te geven dat de Apple fanboys en girls niet objectief geweest zijn de afgelopen tijd om te blijven volhouden dat Apple het allemaal gaat oplossen met een software update. Volgens de Amerikaanse Consumentenbond is het een hardware fout en die is alleen op te lossen via een recall van de iPhone 4. Een terugroep actie van een paar miljoen iPhones is iets waar ze in Cupertino niet op zitten te wachten maar consumenten willen een oplossing, het liefst vandaag nog.

Bob Egan, deskundige op het gebied van elektromagnetische signalen zegt dat het onderzoek van de Amerikaanse Consumentenbond niet goed gedaan is. Het is een ongecontroleerd, niet wetenschappelijk onderzoek wat vergelijkbaar is met de tests die eerder zijn gedaan op veel blogs. Qua nieuwswaarde vergelijkbaar met alle andere zoektochten naar het probleem waarover we al eerder uitvoerig hebben geschreven de afgelopen weken.

Ondertussen speculeren experts in crisiscommunicatie al over een recall van de iPhone 4. Deze zogenaamde terugroep actie moet voorkomen dat Apple nog meer imago schade oploopt. Apple kan op dit moment de schade beperken door een verklaring waarin ze aantonen dat het onderzoek van de Amerikaanse Consumentenbond niet klopt.

De eerste verklaringen van Apple om bumpers te gebruiken, dat je het toestel anders vast moet houden en dat ze met een software update komen pikken consumenten niet. Als Apple niet met een fatsoenlijke oplossing komt lijkt een recall onvermijdelijk.

Het Apple aandeel is na de publicatie over het antenne probleem van de iPhone 4 door de Amerikaanse Consumentenbond vandaag met 4% gedaald. Volgende week dinsdag 20 juli gaat Apple de financiële resultaten presenteren over het afgelopen kwartaal en dan willen de aandeelhouders ook een oplossing voor het probleem horen. Wij verwachten dat Apple voor die tijd met een oplossing of een verklaring komt om de schade te beperken.

Apple heeft daar zelf ook belang bij want de iPhone verkoop brengt inmiddels bijna net zoveel op als de verkoop van de iPod en de Apple computers samen. In het voorgaande fiscale kwartaal dat eindigde op maart 2010 verkocht Apple een record van 8.75 miljoen iPhones en dat staat voor 40% van de inkomsten van Apple.

Door de negatieve berichten over de iPhone 4 zal de gemiddelde consument eerder kiezen voor een ander toestel. De publicatie van de Amerikaanse Consumentenbond waarin ze adviseren dat je als consument beter af bent met de aankoop van een iPhone 3GS is in Amerika vandaag het nieuws van de dag en wederom een negatieve opening over Apple bij veel kranten en via online media. De vraag is of Apple die imagoschade nog kan ombuigen.

Ook in Nederland spreken wij steeds meer mensen die bij de lancering van de iPhone 4 laaiend enthousiast waren maar inmiddels liever eerst de kat uit de boom kijken en de aanschaf van een iPhone 4 uitstellen tot het moment dat Apple met een echte oplossing komt.

Vreemd blijft wel dat er een groot aantal iPhone 4 gebruikers is die geen probleem hebben met het wegvallen van het netwerk ontvangst.

Afbeelding via: Gizmodo