Apple is geen winkelartikel, Apple is nieuws en dat nieuws koop je

Gerrit Komrij heeft een leuk stukje geschreven voor de NRC waarin hij zich verbaast over het succes van Apple. Vooral alle aandacht die Apple krijgt zit hem nogal dwars:

“De iPad 2 kan iets wat de iPad 1 niet kan. Stop de persen. De iPad 2 zal een maand eerder arriveren. De camera’s lopen al warm. De iPad 2 dreigt aan de oostkust van Amerika uitverkocht te raken. Minimaal drie kolommen”.

Volgens Komrij moeten al die journalisten die over Apple producten schrijven wel zijn omgekocht en hij suggereert dat Apple zijn producten aan journalisten en de media weggeeft. Dat kunnen we bevestigen maar op zo’n kleine schaal dat het nauwelijks invloed kan hebben op het succes van Apple in de media. Voor wie niet weet wie Gerrit Komrij is, dat is het literair zwaargewicht die onlangs zelf nog is omgekocht door een boekhandel om in een reclame spotje te figureren:

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=k1Le6WLoWCs’]

Wij horen overigens niet tot die groep die af en toe een Apple product ontvangen en kopen onze Apple hardware zelf en dat willen we graag zo houden. Kunnen we er ook gewoon over schrijven als er onverhoopt iets niet goed is met Apple of een Apple product.

De bijdrage in de NRC van Gerrit Komrij over de strategie van Steve Jobs kan je hier lezen.