Apple garantie is 1 jaar maar na zeuren al gauw 3 jaar

Apple wordt steeds populairder alleen is de garantieregeling voor Apple producten volgens Apple maar een jaar. Wil je meer garantie dan kan je dat kopen via de zogenaamde aanvullende Apple Care. Op die manier koop je in totaal 3 jaar garantie voor een Apple product. De iPhone heeft volgens Apple 1 jaar garantie maar er is geen Apple Care te koop voor de iPhone in Nederland. Meer daarover kan je lezen in ons artikel: Apple (doesn’t) Care voor de iPhone in Nederland en België?

De Consumentenbond heeft afgelopen zaterdag in het consumentenprogramma Kassa van de VARA laten zien dat er veel klachten zijn over de garantieregeling van Apple. Consumenten van Apple hardware worden na 1 jaar gewoon naar huis gestuurd met het argument dat de garantie is verlopen. Bij storing of defecten draait de consument op voor de reparatie van de hardware.

Marcel van Beusekom van de Consumentenbond vertelde in de uitzending van Kassa dat dit niet mag. Het Nederlandse Consumentenrecht biedt consumenten voldoende bescherming en meer dan een jaar. Apple Care kopen is weg gegooid geld volgens de Consumentenbond. Je hebt als consument altijd recht op een goedwerkend en deugdelijk product dat een langere periode goed blijft werken. Zo moet een iMac of een Macbook (Pro, Air) minstens 3 jaar zonder problemen kunnen functioneren volgens Europees Consumentenrecht en dat is ook de gemiddelde levensduur volgens een lijst die is opgesteld door de Consumentenbond.

Gaat een Apple product kapot na de garantietermijn, maar binnen de te verwachten levensduur? Gebruik dan deze checklist:

1 Bepaal zelf in alle redelijkheid of het uw eigen schuld is of niet.

2 Zo niet, ga dan terug naar de winkel waar het gekocht is, met bon of rekening. Met die winkel heeft u een juridische band.

3 Beroep u op het conformiteitsbeginsel en onderhandel over de afhandeling van de reparatie. Onderhandelen met de winkelier zal lang niet altijd eenvoudig zijn. Let op: het bewijs dat het defect niet is ontstaan door uw eigen schuld moet buiten de garantieperiode door u worden geleverd.

4 Meebetalen aan een reparatie kan redelijk zijn. Dit geldt vooral voor reparaties die (mede) nodig zijn door slijtage of die de levensduur verlengen. Het is redelijk dat uw bijdrage hoger wordt naarmate het product langer probleemloos is gebruikt.

5 Als u het eens wordt, laat dan de reparatie uitvoeren.

6 Als u het niet eens wordt, stel de leverancier dan schriftelijk in gebreke en geef een redelijke termijn om de reparatie alsnog uit te voeren. Herhaal deze brief eventueel naar het hoofdkantoor van de winkel.

7 Leidt dit niet tot een bevredigende oplossing, dan moet u een stap verder, naar de rechter. Dat is over het algemeen een kostbare en langdurige aangelegenheid. Soms kunt u het geschil ook voorleggen aan een geschillencommissie. Op www.degeschillencommissie.nl kunt u zien welke winkeliers zijn aangesloten.

Uit voorbeelden uit de Kassa uitzending blijkt dat Apple de wettelijke garantie bepalingen aan zijn laars lapt. Nederlandse Apple retailers hebben vaak een identieke houding en je kan Apple producten beter kopen bij bedrijven die aangesloten zijn bij de Uneto/VNI zoals de Mediamarkt en Dixons volgens het overzicht op de Kassa website. Vragen wij ons weer af of Kassa wel weet dat de meeste Apple afdelingen in de Mediamarkt van Apple Nederland zijn…..

mac

Bron: KASSA