Apple gaat de App Store vercommercialiseren

Apple gaat de App Store commerciëler maken door software ontwikkelaars de mogelijkheid te geven om te adverteren. Via betaalde advertenties zien bezoekers dan de bijbehorende applicaties van adverteerders met het meeste geld het eerst.

Software ontwikkelaars kunnen hun apps ook via zoektermen promoten maar moeten daarvoor betalen. Diegene met het meeste geld staat bovenaan de zoekresultaten, dat is het idee.

Nieuw is dat software ontwikkelaars alleen nog maar het eerste jaar 30% van de inkomsten van hun app moeten afdragen aan Apple. Vanaf het tweede jaar is dat vanaf dit najaar nog maar 15%.

Net als bijvoorbeeld bij Adobe kunnen app ontwikkelaars nu ook abbonementen gaan verkopen voor gebruik van hun software. Je koopt een licentie voor het gebruik van de software en na een vooraf bepaalde periode kan je de app pas weer gebruiken als je opnieuw je abonnement betaald.

Het interview met Phil Schiller over de reorganisatie van de App Store kan je hier lezen. Het is een beetje vreemd dat Apple dit nu al bekend maakt want dit zou prima passen in de keynote op het WWDC van volgende week. Wellicht is Apple bang voor boegeroep uit de zaal want dit is geen populaire update voor software ontwikkelaars en consumenten.
app store