Adobe: via iPad zijn miljoenen websites niet te zien

Op het Adobe Flash blog is een bericht verschenen van Adrian Ludwig over het ontbreken van Flash op de iPad. Hij noemt het een beperking voor consumenten en uitgevers. Volgens Ludwig is een groot deel van het internet met de iPad niet te zien. Tijdens de keynote van Steve Jobs was gisteren ook een webpagina van de New York Times te zien waar een video zou moeten verschijnen op de iPad. De video was niet te zien maar het bekende blauwe Lego blokje van de ontbrekendeFlash plugin.

Dat Jobs dat gisteren liet zien kan drie dingen betekenen. De New York Times stapt binnenkort over op streaming Quicktime, het maakt hem echt niet uit dat er geen Flash op de iPad draait of hij heeft zich er inmiddels bij neergelegd  dat er geen Flash op de iPhone, iPod Touch en nu ook de iPad draait. Het vertonen van de webpagina van de New York Times is gisteren voor de keynote waarschijnlijk tientallen malen gerepeteerd en het kan niet zo zijn dat er ineens spontaan een video niet te zien is. Sterker nog het zou ons niets verbazen als de New York Times speciaal voor de keynote de voorpagina van de website “Flash vrij” had gemaakt voor Jobs.

Zoals we eerder vandaag schreven zou het kunnen dat de processor van de iPad te veel systeembronnen moet gebruiken voor de weergave van een Flash video. De eerste generatie Macbook Air en de Macbook hebben ook problemen met de weergave van Flash. Bij het starten van een Flash video ging bij ons altijd meteen de ventilator aan en steeg de temperatuur ineens enorm.

En Jobs weet natuurlijk ook diep in zijn hart dat als de iPad net zo populair is als de iPhone de aanbieders van content vanzelf de Flash video’s gaan vervangen voor streaming Quicktime video. Dat is ook nog eens veel mooier dan dat lelijke Flash als video.

Via: Adobe Flash Platform Blog en afbeelding via: Geeky Gadgets