95% van de T-Mobile iPhone gebruikers in Nederland kiest opnieuw voor een iPhone

T-Mobile Nederland, onderdeel van Deutsche Telekom AG en tevens de hofleverancier van de iPhone in Nederland heeft via onderzoeksbureau Memo2 een onderzoek laten uitvoeren onder bijna 1.000 iPhone-klanten. Een onderzoek wat ons betreft zeer representatief is omdat bijvoorbeeld Maurice de Hond momenteel ook onder zo’n zelfde aantal personen onderzoek doet naar het stemgedrag in Nederland. 

Uit het T-Mobile onderzoek blijkt dat ondervraagden door de iPhone meer in contact zijn met familie en vrienden en minder gebruik zijn gaan maken van een pc/laptop (55%), een fotocamera (52%) en minder kranten zijn gaan lezen. Hier wordt nu de iPhone voor gebruikt. Een vijfde van de iPhone bezitters geeft zelfs aan minder tv te kijken. Mannen kiezen informatieve apps, vrouwen willen sociale apps en games. Een op de tien iPhone gebruikers besteedt zelfs meer dan 4 uur per dag aan zijn iPhone. 95% van de ondervraagden wil kiest opnieuw voor een iPhone en dat komt goed uit want de introductie van de iPhone 5 is morgen al.

T-mobile introduceerde vier jaar geleden als eerste telecomprovider de iPhone in Nederland. Het bedrijf heeft daardoor veel kennis, ervaring en expertise op het gebied van smartphones en mobiel internet opgedaan. Marco Kind, Directeur Marketing van T-Mobile in Nederland:

“Al sinds 2005 biedt T-Mobile onbeperkt mobiel internet aan. In 2008 begon T-Mobile met de verkoop van de iPhone in Nederland in combinatie met onbeperkt internet, waar we toen al drie jaar ervaring mee hadden. Dit leidde tot een versnelde opkomst van mobiel internet en smartphones. Nederlanders gingen hun telefoon op een heel andere manier gebruiken en dat gold in het bijzonder voor iPhone gebruikers. De manier waarop de iPhone vanaf 2008 gebruikt werd, is nu bijna gemeengoed geworden. Klanten zijn gewend om altijd en overal online te zijn. Voor iPhone bezitters is het toestel onderdeel van de manier van leven geworden. iPhone gebruikers verwachten veel en zijn daarom kritisch. Dat heeft ons gemotiveerd om de lat steeds hoger te leggen en steeds te blijven investeren in netwerk en klantenservice. Na ruim vier jaar ervaring met de iPhone, hebben we de kennis en expertise met betrekking tot smartphones en mobiel internet in huis. Daarmee kunnen medewerkers onze klanten op maat adviseren en daar plukken alle klanten de vruchten van.”

Meer dan 4 uur per dag

Uit het onderzoek blijkt dat 15% van de ondervraagden meer dan 4 uur per dag aan de iPhone besteedt. Een kwart besteedt 2 tot 4 uur per dag. Mobiel internet wordt verreweg het meest gebruikt (86%) en is een functie die men niet meer kan missen (84%). Waar in 2009 een kwart van de iPhone klanten meer dan 15x per dag gebruik maakte van mobiele internet, is dat nu al bijna 40%. Naast de standaardfuncties (internetten, bellen, sms’en) zijn fotograferen (57%), bijhouden sociale netwerken (56%) en iMessaging (46%) favoriet. Een op de drie iPhone bezitters zou niet meer zonder GPS navigatie kunnen.

‘Sinds ik een iPhone heb…’

Gebruikers zijn ook bijzonder merkentrouw: bijna allemaal (95%) geven ze aan opnieuw voor een iPhone te kiezen. Opvallend is dat ruim de helft vindt dat zij door de iPhone meer dan voorheen contact heeft met familie en vrienden. Dankzij de mogelijkheden van de iPhone, maken ze echter minder gebruik van hun pc/laptop (55%) en fotocamera (52%). Een vijfde geeft zelfs aan minder televisie te kijken.

Mannen willen nieuws, vrouwen gaan voor social media en games

Opvallend is dat vrouwen veel vaker dan mannen gebruik maken van sociale apps (73%) en games (57%). Mannen zijn meer fan van informatieve apps zoals nieuws (75%), weer en verkeer (70%), navigatie (47%) en financiële apps (46%). Bijna de helft van de mannen vindt dat het combineren van werk en privé makkelijker is geworden door de iPhone.