48% van de Amerikaanse tieners maakt gebruik van een iPhone en 35% van een iPad

Piper Jaffray analist Gene Munster heeft zojuist de halfjaarlijkse resultaten van zijn onderzoek naar het smartphone en tablet gebruik plus koopgedrag onder 5200 Amerikaanse tieners gepubliceerd. Een zeer representatief onderzoek omdat men de gemiddelde peiling naar het stemgedrag van Nederlandse kiezers meet met slechts 1000 deelnemers.

48% van de tieners gebruikt een iPhone en dat was zes maanden geleden nog 40%.  62% van de tieners die hebben meegedaan aan het onderzoek geeft aan dat hun volgende smartphone een iPhone zal worden. 23% van de ondervraagde tieners wil een Android als volgende smartphone en dat is een stijging van 1% ten opzichte van het vorige onderzoek in de herfst 2012.

51% van de tieners maakt gebruik van een tablet. Zes maanden geleden was dat nog 44%. Van die 51% gebruikt 63% een 9.7 inch iPad en 5% gebruikt een iPad mini. Met andere woorden: 35% van de Amerikaanse tieners gebruikt een tablet van Apple. 68% van de tieners overweegt om de komende 6 maanden een iPad te kopen. Daaruit kan je opmaken dat Apple het verworven marktaandeel op de Amerikaanse tablet markt zal houden. Interessant is ook dat van de 68% die overweegt om een iPad te kopen, 54% een 9.7 inch iPad wil kopen en 14% een iPad mini.

Samsung laat via reclame aan jonge consumeten zien dat een iPhone niet cool is maar uit de resultaten van het onderzoek van Piper Jaffray blijkt iets heel anders. Tieners vinden blijkbaar vooral de Samsung smartphones uncool.

pj