13-jarige Koreaanse sleept Apple voor de rechter vanwege vochtschade iPhone

Een 13-jarig Koreaans meisje sleept via haar vader Apple voor de rechter. In oktober liet ze haar iPhone repareren maar kreeg deze weer retour omdat Apple haar iPhone weigerde te repareren omdat er vochtschade was geconstateerd. Ondanks dat het meisje geen waterschade had gehad bleef Apple volhouden dat het niet onder de garantie viel en dat ze zelf voor de kosten moest opdraaien. De vader van het meisje pikte het niet en sleepte Apple voor de rechter, Apple probeerde voor de zitting een schikking te treffen onder de voorwaarde dat de vader van het meisje niet naar de pers zou stappen. Dat heeft de vader wel gedaan om inzichtelijk te maken dat Apple onder de tafel schikkingen treft. De zitting is op 13 januari en de vader van het meisje heeft de tegemoetkoming van Apple om onder de tafel te schikken afgewezen. Zijn doel is niet om de €251 terug te krijgen van Apple maar om te regelen dat anderen met gelijkwaardige problemen in het verleden en in de toekomst ook gebruik kunnen maken van een compensatie door Apple.

“Although we filed the suit to receive the repair fees, the ultimate purpose of the suit was aimed at demanding that Apple improve its service policy so that people facing similar situations can get back unjustly paid repair expenses. There is no point of raising the suit if only one individual gets compensation”.

In de koptelefoon ingang en de dockconnector van de iPhone zitten Liquid Submersion Indicators, sensoren die verkleuren als het toestel in aanraking is geweest met water of vocht. Zelf heb ik een iPhone 3GS die volgens de sensor ook in aanraking is geweest met water terwijl ik zelf zeker weet dat, dat niet het geval is. Het zou te maken kunnen hebben met de hoge luchtvochtigheid in huis? Doordat de indicator rood is verkleurd heb ik geen garantie meer op mijn iPhone 3GS en ik kan niet aantonen dat het toestel nooit in aanraking is geweest met water of vocht. Blijft wel vervelend omdat het volgens mij gewoon een overgevoelige sensor in de iPhone is die het vocht niet goed meet.

In Hong Kong is dit probleem nog veel erger omdat de 95% luchtvochtigheid in China genoeg is om bijna alle aanspraken op garantie te weigeren. 3M heeft een test gedaan waaruit blijkt dat de indicator van een iPhone al na zeven dagen rood verkleurd is bij een luchtvochtigheid van 95%.

Op het forum van telecomprovider Singtel in Singapore zijn ook talloze klachten te vinden van iPhone eigenaren die geen garantie meer bleken te hebben doordat de indicator rood was verkleurd. Het lijkt er dus op dat Apple de garantie bepalingen voor de iPhone in Asië beter kan bijstellen want een hoge luchtvochtigheid is daar geen uitzondering.

In april is Apple nog aangeklaagd door een vrouw omdat Apple weigerde haar iPhone te repareren. De indicator van het toestel was rood en volgens Apple doordat de iPhone nat was geworden. Volgens de vrouw is de vochtsensor defect en is haar iPhone nooit in aanraking geweest met water of vocht.

Volgens eerdere berichten kan de vochtsensor ook verkleuren tijdens het sporten, door zweet, hoge luchtvochtigheid en temperatuur wisselingen.